Met de nieuwe fietsgarages bij station Hollands Spoor (2500) en Centraal Station (8500) krijgt Den Haag er eind volgend jaar maar liefst 11.000 stallingsplekken bij. Toch is de vraag of dat voldoende zal blijken.

Treinreizigers hebben soms grote moeite een plek te vinden voor hun fiets. Een op de vijf fietsende treinreizigers lukt het niet een stallingsplekje te vinden bij het station. Het ontbreken van voldoende bewaakte rekken is voor ruim een derde van de niet-fietsende treinreizigers zelfs de reden waarom ze niet op de fiets gaan.

Dit blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. In Den Haag komt daar nog bij, dat de gemeente sterk inzet op het stimuleren van fietsgebruik. De stad groeit naar verwachting naar 30% fietsgebruik in 2020. Momenteel ligt dat percentage op 24, goed voor 260 miljoen fietskilometers per jaar. Sinds 2011 heeft de gemeente Den Haag maar liefst 50 miljoen euro geïnvesteerd in de lokale fietsmobiliteit, met name fietspaden en stallingen. Kortom, de druk op een plek wordt hier alleen maar groter.

De nieuwe stalling onder het Koningin Julianaplein is straks met 8500 plekken de op één na grootste ondergrondse fietsgarage van Nederland. De grootste zal die onder het Jaarbeursplein bij station Utrecht CS worden. Eind 2018 moet die 12.500 fietsen kunnen bergen.

“De meeste fietsers zijn tevreden met de nieuwe stallingen, blijkt uit ons onderzoek. Maar tegelijkertijd zien we ook dat het aanbod nog steeds tekortschiet,” zegt Wim Bot van de Fietsersbond. “Er moeten meer en ruimere rekken komen, waarin treinreizigers snel, gemakkelijk en veilig hun fiets kunnen parkeren. Investeren heeft de allerhoogste prioriteit.”

Het gebrek aan stallingen bij bus-, tram-, en metrohaltes is reizigers ook een doorn in het oog. Het nieuwe kabinet heeft eenmalig 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsmaatregelen. Het vorige kabinet heeft samen met provincies ook 80 miljoen uitgetrokken voor nieuwe fietsenstallingen.

De NS erkent dat er een tekort is. “We werken hier met verschillende partijen hard aan. Eerder dit jaar hebben ProRail en NS samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover een bestuursakkoord gesloten.” Daarin is afgesproken dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken zo snel mogelijk extra parkeercapaciteit wordt gerealiseerd. Bij de stations in Den Haag, Delft, Gouda, Amsterdam, Groningen, Ede-Wageningen, Eindhoven, Tilburg, Zaandam en Zwolle komen in totaal meer dan 60.000 nieuwe stallingsplekken.

Impressie van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling, zoals die momenteel wordt gebouwd bij Den Haag CS. (foto: gemeente Den Haag)

Print Friendly, PDF & Email