Den Haag is hard op weg naar 30% fietsgebruik in 2020. Momenteel ligt dat percentage op 24, goed voor 260 miljoen fietskilometers per jaar. Sinds 2011 heeft de gemeente maar liefst 50 miljoen euro geïnvesteerd in de lokale fietsmobiliteit, zoals het omzetten van betegelde fietspaden naar asfaltverharding en het aanleggen en stimuleren van stallingen. Inmiddels ligt er in de stad 370 kilometer fietspad (tegel- en asfaltpaden) en ongeveer 70 kilometer fietsstroken. De 19 openbare, bewaakte stallingen zijn goed voor 6500 plekken, maar dat is lang niet genoeg voor het aantal stallers per jaar (1 miljoen).

Automobilisten kennen dat gevoel van het rondjes rijden op zoek naar een parkeerplek, en inmiddels is dat evenmin ongebruikelijk geworden onder fietsers, met name in het centrum dat met de Grote Marktstraat de drukste fietsroute van Den Haag herbergt met 14.000 fietsers per dag.

Vandaar dat de nieuwe fietsgarages bij station Hollands Spoor (2500 plekken) en Centraal Station (8500 plekken) bijzonder welkom zijn. Spijtig is wel dat de bouw van de stalling aan het Koningin Julianaplein, onder CS, met bijna tien maanden is vertraagd door tegenslagen bij de aannemer. Daardoor kan het eerste deel van die mega-stalling pas in het najaar van 2018 open. De totale oplevering wordt in december van dat jaar verwacht.

Wethouder Tom de Bruijn van verkeer onderneemt op dit moment pogingen om die vertraging te minimaliseren. “Ik laat onderzoeken in hoeverre het verruimen van de werktijden, dus het werken in de avond en het weekend, kan bijdragen aan een eerdere oplevering. Ook wordt bekeken of het bouwterrein uitgebreid kan worden, en of er ruimere transporttijden kunnen worden toegestaan,” aldus De Bruin. Een en ander wordt op dit moment bekeken, waarbij mogelijke extra overlast voor omwonenden wordt meegewogen.

Tot de ondergrondse fietsenstalling wordt opgeleverd, kunnen fietsers gebruikmaken van onder meer de Anna van Buerenstraat en de fietsenflat in de Rijnstraat. De sloop van deze tijdelijke stalling wordt uitgesteld met het oog op de vertraging van de nieuwbouw.

De nieuwe stalling onder het Koningin Julianaplein is straks met 8500 plekken de op één na grootste ondergrondse fietsgarage van Nederland. De grootste zal dan zijn die onder het Jaarbeursplein bij station Utrecht CS. Deze dit jaar in gebruik genomen stalling is op dit moment nog goed voor 6000 plekken, eind dit jaar zullen dat er 7500 zijn en eind 2018 heeft ook hier de totale oplevering plaats en zal deze 12.500 plekken tellen. Daarmee is Utrecht dan ook meteen de grootste ter wereld en een van de meest vernuftige, zoals in bijgaande korte video-impressie is te zien.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur en milieu zei in 2015 nog te verwachten dat ondanks de toename van het aantal stallingen (250.000 plekken méér in 2020 ten opzichte van 2012) er in 2020 nog altijd een tekort van 48.000 plaatsen zal zijn. Wordt er niks extra bijgebouwd bovenop de al bestaande plannen, dan zal dat tekort in 2030 zijn opgelopen tot bijna 100.000 plekken, rekening houdend met de sterke groei van het fietsverkeer in Nederland.

 

Print Friendly, PDF & Email