Smaak alleen is uiteraard niet zaligmakend voor oliebollen-ondernemers om succes te behalen. Bovendien valt over smaak te twisten. Daarom komt Rabobank op basis van zijn contacten met zakelijke klanten en de lessen van de beste oliebollenkramen met vijf tips. Motto: de lange rij klanten op 31 december krijgt een oliebollen-ondernemer niet cadeau. Volgens Rabobank zijn de tips relevant voor iedere startende ondernemer.

1. Locatie, locatie, locatie én moment;

Op de markt, bij het station, naast de doe-het-zelf-winkel: de meest succesvolle oliebollen-ondernemers staan op de plekken waar veel mensen langskomen. Denk aan gezellige shop-plekken of locaties waar veel forensen langslopen met lekkere trek én tijd om even een oliebol te halen. Neem jouw locatie net zo serieus als een oliebollen-ondernemer dat doet. Oliebollen-ondernemers nemen hun locatie bloedserieus. En terecht. Soms wil een gemeente vanwege nieuwbouw of andere plannen een standplaatsvergunning intrekken. Grote kans dat je dit in de lokale media leest. De uitbater van de kraam zal tot het uiterste gaan om zijn of haar A-locatie te behouden. Denk aan handtekeningenacties en inspreek-momenten bij de gemeenteraad. Steek veel energie in het ontdekken van de beste locatie. En als je die plek hebt gevonden, spaar kosten noch moeite om hem te veroveren.

2. Focus: alles klopt en is duidelijk voor klanten;

Een goede oliebollenkraam heeft een helder concept en een duidelijke focus. De uitstraling past ook helemaal in de sfeer van de feestmaand. Kom je in augustus langs dezelfde gebakkraam, dan loop je er misschien gedachteloos aan voorbij. De snackkraam die dan succes heeft, sluit in alles aan bij je zomergevoel, met gekleurde vlaggetjes en ijsjes. Werk aan een sterk merk met een goed marketingplan. Ook als je een app lanceert of winkel opent, is focus op de beleving van je klant essentieel. Herkent hij of zij je merk in alles terug? Sluiten je product en de beleving aan bij wat je klant verwacht en nodig heeft? En idealiter: roept je merk, zoals een oliebollenkraam, een sterk, positief gevoel op?

3. Lage kostprijs: de basis voor een goede marge;

Hoe minder je product kost om te maken, hoe meer ruimte er is voor marge. Vaksite Bakkerswereld rekende bakkers voor hoe lucratief oliebollen kunnen zijn (richtbedragen): € 0,85 per bol verkoopprijs; € 0,12 per bol aan grondstoffen; € 0,10 per bol voor personeel; € 0,50 per verkochte oliebol winst. NB: het gaat hierbij om bakkers die in of bij hun gewone winkel oliebollen erbij doen. Omdat de bakkers aan het eind van het jaar veel directe en indirecte kosten wel gemaakt zullen hebben, zijn er volgens Bakkerswereld waarschijnlijk niet veel aanvullende kosten die de kostprijs verhogen naast grondstoffen en personeel. Oliebollen, friet en ijsjes zijn klassieke voorbeelden van producten met een lage kostprijs. Heb je een product met dure grondstoffen of kostbare schakels in de keten? Juist dan is het goed om af en toe aan oliebollen-ondernemers te denken. Doe je alles wel efficiënt en goedkoop genoeg?

4. Innovatie (ook als je klant geen verandering wil);

In de Amsterdamse Pijp zijn de afgelopen tien jaar talloze koffietentjes en hippe restaurants uit de grond gestampt. Niet zo gek dat juist daar ook succesverhalen zijn van oliebollen-ondernemers die biologische of volkoren oliebollen verkopen. Over het algemeen scoort de oliebol echter juist vanwege het nostalgische karakter en de vertrouwde smaak. Een extra snuf kaneel kan voor een kritische klant al te veel verandering zijn. Jeroen Brokking van Bakkerij Brokking uit IJsselstein won in 2016 de AD Oliebollentest. Hij vertelde in die krant dat hij al eerder meedeed, maar toen experimenteerde met rum. ‘Raar bijsmaakje’, oordeelde de jury. Een les voor de bakker om gewoon de klassieke bol te perfectioneren. Innoveren kan en moet altijd, al is je product nog zo’n klassieker. Ook als ze niet aan grootmoeders recept tornen, innoveren succesvolle oliebollen-ondernemers. Denk aan hogere kwaliteit van de ingrediënten; betere apparatuur of zaken als service, bestel- en betaalgemak; een Facebookpagina of uitbreiding van het assortiment met internationale zoete snacks zoals churros.

5. Knallen op het juiste moment: 100% gáán als het moet;

De allerbelangrijkste les van oliebollen-ondernemers is dat je er 100% voor gaat op het juiste moment. Een oliebollen-ondernemer slaat de All You Need Is Love-kerstspecial of de Die Hard-marathon waarschijnlijk over, omdat de decembermaand de piektijd is. Of je nu zzp’er in de advocatuur bent of een concept-store wilt openenen: ontdek wat jouw piektijden zijn. En bedenk of je snel genoeg kunt bijschakelen of opschalen als je bedrijf sneller groeit dan je dacht.

Print Friendly, PDF & Email