Afsluiten perronopgangen Den Haag HS is geen feestje

25 September 2020, 17:10 uur
Den Haag & Regio
mainImage

Fietsersbond, bewonersorganisatie en een meerderheid van de gemeenteraad vinden het feestje dat de gemeente, NS en Prorail maandag willen vieren rond de nieuwe toegang van de stationshal aan de Laakhavenszijde en de nieuwe fietsenstalling geen feestje waard. Zij zijn namelijk mordicus tegen de afsluiting van de perronopgangen wat die dag ook zijn beslag gaat krijgen.

De bond en de bewoners erkennen dat er 'goed geïnvesteerd wordt in het verbeteren van de toegang, en dat is voor veel reizigers een verbetering'. Maar, zo verkondigen zij ook, 'wrang is dat de gemeente er met geen woord over rept dat veel andere reizigers nu om zullen moeten lopen omdat ze gedwongen worden langs de winkeltjes naar de nieuwe toegang te lopen'.

Dat die reizigers dat moeten, is een gevolg van het feit dat maandag zoals al veel eerder en vaker was aangekondigd de toegangen vanuit de fietstunnel worden afgesloten. De bond en de bewoners spreken hun verwondering uit over het feit dat er honderden miljoenen zijn geïnvesteerd in het spoor voor een paar minuten reistijdwinst, maar dat die 'winst' met een paar hekken weer teniet wordt gedaan. Bijkomend nadeel is zo geven zij aan, dat de toenemende stroom reizigers straks (in coronatijd) langs één stel smalle trappen moet. 

De beide organisatie leggen zich ook nog steeds niet neer bij de sluiting. Via een zogeheten WOB-verzoek willen zij erachter komen wat voor afspraken er nu tussen gemeente, NS en ProRail gemaakt zijn.

Ook Haagse raadsleden reageren vrijdag op de gebeurtenissen op Hollands Spoor maandag. Robert Barker van de Partij voor de Dieren en Janneke Holman wijzen er eveneens op dat de gemeenteraad kort geleden een motie heeft aangenomen waarin wordt aangedrongen op het openblijven van de opgangen. Toenmalig wethouder Boudewijn Revis legde de motie tot grote woede van veel raadsleden naast zich neer. Niet alleen omdat het sluiten van de opgangen nog slechts een kwestie van weken was, maar ook omdat het besluit om de opgangen te sluiten was genomen door een eerdere gemeenteraad, en vervolgens in contracten met andere betrokkenen was vastgelegd. Daar nu nog op terugkomen zou getuigen van een onbetrouwbare overheid, zo gaf hij de raadsleden mee.

Een woordvoerder van Prorail verwees vrijdag op vragen wie nu feitelijk beslist over hoe een station er uit ziet, naar de afspraken tussen gemeente en NS en zijn organisatie. De gemeente heeft dit project geleid, zo liet hij desgevraagd weten. "Wij hebben aangegeven dat het aan de politiek is om te bepalen of ze het anders wil. In dat geval doen wij onderzoek en kunnen er vervolgstappen worden gezet. "