mainImage

Knelpunten door ‘bredere’ tramlijnen 6 en 12

Opmerkelijk is dat de lus van het Marksenseplein (links) te scherpe bochten heeft voor de nieuwe tramstellen, terwijl de bocht Hobbemastraat/Om en Bij, die niet zou hoeven worden aangepast, net zo scherp lijkt.
15 januari 2022, 01:29 uur
Den Haag & Regio

De plannen met lijn 6 en 12 die op 12 januari aan de Raadscommissie Leefomgeving zijn gepresenteerd roepen knelpunten en vraagtekens op.

De aanleiding zijn de bredere Avenio-tramstellen die in 2026 moeten gaan rijden op deze lijnen. Op sommige trajecten, zoals in de Duivelandsestraat liggen de rails te dicht bij elkaar, zodat de bredere trams elkaar niet kunnen passeren. Verbreding is niet mogelijk zonder trottoirs te versmallen of zelfs helemaal te laten verdwijnen, of een stuk van de beschermde duinstrook af te halen.

Lus te scherp
Ook de lus van het Markenseplein zou te scherp zijn voor de nieuwe tramstellen. Hier zou dan een eindhalte in de vorm van ene kopstation moeten komen. Dat is mogelijk omdat de Avenio-trams tweerichtingsstellen zijn. Opmerkelijk is dat de bochten van de huidige lus even scherp zijn als de bocht Om en Bij - Hobbemastraat, die volgens de Dienst Stedelijke Ontwikkeling (DSO) wel geschikt zijn voor de nieuwe tramstellen.

Ook zou de halte Copernicusplein - nu opgeheven door bezuinigingen - met de plannen niet meer kunnen terugkeren. De reden is niet al te duidelijk en HSP-raadslid Joris Wijsmuller wist ook geen bevredigend antwoord te krijgen van de DSO.

Edisonstraat
Deze halte ligt aan de Edisonstraat, waar in principe voor de brede tramstellen niets hoeft te worden aangepast. De fietsers kan deze straat dus maar beter blijven vermijden. Daar waar de Zoutmanstraat in dezelfde omstandigheden met een bredere lijn 16 fietsvriendelijker zal worden door onder meer parkeerplaatsen op te heffen, verandert er in de Edisonstraat niets: hier is het dus oppassen geblazen voor wielrijders. Tussen tramspoor en geparkeerde auto’s lopen die veel risico’s. Eén onverwacht openslaand portier kan een dusdanige schrikreactie bij hen te weeg brengen dat ze bij het uitwijken in de tramrail schieten en lelijk kunnen vallen, wat diverse ongelukken al hebben uitgewezen.


Foto: Google Earth - bewerking: Eduard Bekker