Renovatie Haagse bruggen en kademuren op schema

20 May 2021, 10:09 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Gemeente Den Haag

De renovatie van de Haagse bruggen en kademuren ligt op schema. Dat schrijft wethouder Hilbert Bredemeijer (Buitenruimte) in een voortgangsbericht aan de gemeenteraad. Bredemeijer: “We werken hard aan de veiligheid én leefbaarheid van de stad. Dankzij deze werkzaamheden kunnen we weer 100 jaar vooruit.”
Er zijn in Den Haag veel kademuren en bruggen. Ze worden goed in de gaten gehouden. Dat is nodig want veel kademuren en bruggen hebben houten funderingen en die zijn in de loop van de tijd aangetast door een bacterie. De gemeente pakt de vervanging van de bruggen en kademuren planmatig aan in het Meerjarenprogramma Kunstwerken (MJPK). Het MJPK 3 is nu volop in uitvoering en de plannen voor het MJPK 4 worden inmiddels ook opgesteld.

Stand van zaken uitvoeringsprogramma 2018-2021
De werkzaamheden voor de uitvoeringsagenda 2018-2021 zijn in volle gang, staat in het voortgangsbericht. De projecten Zuidwal, Toussaintkade, Scheveningseveer, Kleine Veenkade, Calandkade/Petroleumhaven, Valkenboskade IV en 1e Haven Scheveningen zijn inmiddels afgerond. Eerder dit jaar zijn ook de projecten Hooigracht, Suezkade, Valkenboskade II en Willemsparkbrug vrijwel afgerond en de Prinsessewal en Groenewegje zijn volop in uitvoering. De volgende projecten zijn in voorbereiding: dat zijn Lijnbaan, Conradkade, Pletterijkade, Zwarteweg/Boomsluiterkade, Houtzagerssingel en

Noordwal/Hemsterhuisbrug
Inmiddels is gedurende de looptijd van MJPK3 ongeveer 3,7 kilometer kademuur vervangen en naar verwachting komt daar in 2021 nog ongeveer 0,5 kilometer bij. Het beoogde vervangingstempo van gemiddeld 1 kilometer per jaar voor kademuren wordt hiermee behaald. In totaal moet er 24 km aan kademuur vervangen worden. Daarvoor is tijd tot 2040.

Wethouder Bredemeijer (Buitenruimte): “Het vervangen van kademuren en bruggen is belangrijk voor de veiligheid in de stad. Waar mogelijk maken we het ook mooier; bij veel van deze projecten hebben de inrichting en de hoeveelheid groen een mooie impuls gekregen. Daarbij nemen we ook de wensen van mensen mee. We proberen de bomen waar mogelijk te behouden en maken het bijvoorbeeld mogelijk dat (rondvaart)boten kunnen aanmeren. Zo maken we de stad samen aantrekkelijker en leefbaarder.”

Bruggen
Naast kademuren staat in het MJPK een aantal overige kunstwerken beschreven die aan onderhoud toe zijn. Denk hierbij aan de brug Benoordenhoutseweg - Hart Nibbrigkade, de Binckhorstbrug en de Hemsterhuisbrug die weer draaibaar wordt gemaakt. Met een bijzondere vermelding voor de ontkluizing van het Piet Heinplein en de renovatie van de Utrechtsebaan, vanwege de omvang en de impact op de bereikbaarheid van de stad.

Aanpak prioritering MJPK4
In augustus 2020 is gestart met de voorbereiding van het volgende programma, dat loopt van 2022-2025, het MJPK 4. Hoewel de meest urgente kademuren inmiddels zijn aangepakt, blijft het noodzakelijk om het ingezette vervangingstempo voort te zetten om verdere achteruitgang voor te blijven en de veiligheid te kunnen blijven waarborgen. Naast veiligheid blijven ook andere criteria in de prioritering meewegen. Door al in een vroeg stadium te kijken welke projecten in aanmerking komen voor een innovatieve vervangingsmethode, duurzaamheidskansen, kansen om werk-met-werk te maken en/of speciale contractvormen wordt dit een integraal onderdeel van de projecten.

De prioritering en programmering worden verder onderzocht en uitgewerkt en komen uiteindelijk in het raadsvoorstel voor MJPK4 terecht dat later dit jaar wordt aangeboden.

Financiën
Het uitvoeringsprogramma MJPK wordt deels bekostigd uit de reguliere exploitatie binnen programma 9 Buitenruimte en deels uit investeringsmiddelen in het Meerjaren Investeringsplan (MIP). In de Meerjarenbegroting 2019-2022 is bijna 98 miljoen euro in het MIP opgenomen voor de uitvoering van het MJPK.