D66 heeft het stadsbestuur van Den Haag verzocht om nog sturender en dwingender te zijn als het gaat om het fietsparkeren in de binnenstad.

“Het wordt steeds ordentelijker met fietsen in fietsvakken- en stallingen. We zien echter dat de vakken op maaiveld (straatniveau) nog erg vol zijn,” schrijft D66-fractievoorzitter Robert van Asten aan het college. “Hoewel dat dele komt doordat fietsers niet in de ondergrondse stallingen parkeren, zijn er ook andere oorzaken aan te wijzen. Zo kunnen gemotoriseerde tweewielers, bakfietsen en voertuigen van mindervaliden niet altijd een ondergrondse fietsparkeerkelder in.”

De gevolgen laten zich raden: gemotoriseerde voertuigen nemen kort-parkeerplekken in op maaiveldniveau, die zijn bedoeld voor fietsen; parkeervakken raken sneller vol; er wordt buiten de vakken geparkeerd; op maaiveldniveau zijn minder plekken voor mindervaliden.

Zeker aan de zijkant van de Hema levert dit vaak problemen op, aldus Van Asten. Hij vraagt het college daarom hoe er wordt gehandhaafd en of dit nog beter kan – en of het mogelijkheden ziet om meer brom- en snorfietsstallingen te creëren in de buurt van de zuidkant van de Grote Marktstraat. Daarnaast zou D66 graag zien dat met (medewerkers van) bedrijven rondom de Grote Marktstraat wordt gesproken over het parkeren van fietsen in de Biesieklettes, cq. het stimuleren daarvan.

Goed nieuws is dat de afscheiding tussen voetgangersgebied en fietspad langs de Grote Marktstraat inmiddels in elk geval aanzienlijk is verbeterd en veiliger is geworden door straatkunst en plantenbakken op deze route te plaatsen, zoals op deze recente foto is te zien. Daarvoor werden nietsvermoedende voetgangers vaak van de sokken gereden.

Print Friendly, PDF & Email