Tassen, jassen, paraplu’s, mobieltjes, petten, een enkele pop en, uiteraard, een hele lading OV-chipkaarten: medewerkers van HTM vinden dagelijks tientallen voorwerpen die passagiers in tram en bus zijn verloren of vergeten.

Met 4000 ritten per dag en enkele miljoenen reizigers per jaar is dat alleen al statistisch gezien niet zo bijzonder. Opmerkelijk is wel hoe HTM de afhandeling van al die gevonden voorwerpen heeft geregeld. Daarvoor werkt de vervoerder uit Den Haag samen met iLost – het digitale platform voor gevonden voorwerpen. Bedacht door Hanneke Stegweg, die in 2012 haar eigen camera met foto’s verloor (en nooit meer terugzag), is iLost dit jaar definitief doorgebroken.

Inmiddels heeft het ruim 30.000 verloren items terugbezorgd bij de eigenaar en dat in meer dan vijftig landen. Ook HTM – dat momenteel een kleine 2000 gevonden voorwerpen in bezit heeft waarvan de rechtmatige eigenaar zich nog niet heeft gemeld – werkt samen met iLost en hoopt op die manier veel meer spullen terug te kunnen bezorgen. Reizigers kunnen met een paar eenvoudige stappen hun verloren voorwerp zoeken op de website van iLost, die zowel via HTM als rechtstreeks bij iLost is te bereiken. Aan de hand van een aantal vragen over onder meer het voorwerp en de plek waar het is verloren, wordt vastgesteld of iemand de rechtmatige eigenaar is. Het gevonden voorwerp kan in de meeste gevallen al de volgende dag worden bezorgd. Het vervoerbedrijf rekent vier euro voor de administratiekosten; de verzendkosten zijn voor rekening van HTM.

Print Friendly, PDF & Email