Keepersgeluk en spitsenblunders zijn kwalificaties afgeleid uit het voetbal. Het een staat voor een gelukkige, het ander voor een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het condoommerk Durex sponsorde in 1976 het Formule 1-team van Surtees; dat was destijds zo controversieel dat de BBC besloot de races vroeg in het seizoen niet uit te zenden – om kijkers niet in verlegenheid te brengen. Aandoenlijk. Maar ronduit hilarisch, en slecht voor het merk Durex, waren tv-opnames later in het seizoen van een Surtees-auto met een lekke band onder het Durex-logo.

Ouderen onder u zullen zich allicht ook nog de Fiat Croma herinneren die zij een keer brandend langs de kant van de weg zagen staan; of de ‘Eend’ (Citroën 2CV) die van de kademuur duvelde en niet meer boven kwam.

Soms zoeken mensen en merken bewust grenzen op, zoals whiskey-stoker Jack Daniel’s die samen met het Amerikaanse motormerk Indian een nieuwe motor ontwierp; of Heineken, dat in de Formule 1 is gestapt. Alcohol en verkeer: eigenlijk is het een onmogelijke combinatie.

Soms leidt die tot merkwaardige berichten in de categorie ‘man bijt hond’. Zoals: ‘Dronken automobilist kegelt BOB-bord omver’. Zoiets verzin je niet. Klopt. Het gebeurde afgelopen nacht langs de A13 bij Delft. Bord kapot, auto kapot, bestuurder waarschijnlijk kapot van schaamte. Kortom, veel schade, maar voor zover bekend, geen persoonlijk letsel.

Print Friendly, PDF & Email