Hij is er weer: de Duitser die altijd tunnels graaft. Na een succesvolle klus voor de Sluiskiltunnel in Zeeland zijn gisteren de eerste onderdelen op de bouwplaats in Den Haag afgeleverd van de reusachtige tunnelboor van de firma Herrenknecht uit Schwanau.

Komende weken worden alle onderdelen vanuit Duitsland naar het werkterrein in de Vlietzone gebracht. Daar wordt de boormachine opgebouwd. In januari 2018 start het boren van de Victory Boogie Woogietunnel, dat het infrastructurele meesterwerk moet worden van het project Rotterdamsebaan; de uitvalsweg die de Utrechtsebaan moet gaan ontlasten.

Na de klus in Zeeland moest de tunnelboormachine in Duitsland worden nagekeken. Daar kreeg de machine een nieuw graafwiel. In augustus 2017 was de tunnelboor helemaal klaar en getest. Omdat de machine met een lengte van maar liefst 80 meter en een diameter van 11,34 meter te groot is om te vervoeren, moest zij eerst uit elkaar worden gehaald.

Vanuit Kehl in Duitsland brengen twee schepen de onderdelen van de boormachine naar de haven van Rotterdam. Daarna rijden zo’n 70 diepladers en vrachtwagens in oktober en november de onderdelen stuk voor stuk naar het werkterrein in de Vlietzone. De onderdelen komen in een bepaalde volgorde, zodat de machine direct van voor naar achter in de startschacht van het tunnelproject kan worden opgebouwd. Als die klus eenmaal is geklaard, wordt als laatste het graafwiel voor op de machine bevestigd.

Eind december moet de tunnelboor dan klaar zijn voor het grote werk, zodat de aannemer in januari 2018 kan starten met het boren van de eerste tunnelbuis. De boormachine begint in de Vlietzone en komt vlak voor de zomer van 2018 weer boven de grond in de Binckhorst. Daarna wordt het voorste deel van de machine, de boorkop, uit elkaar gehaald. De rest van de machine kan via de geboorde tunnelbuis terug naar de Vlietzone. Daar wordt de boormachine weer opgebouwd en gaat ze opnieuw de grond in voor het boren van de tweede buis.

De eerste onderdelen van de reusachtige tunnelboor van Herrenknecht zijn gisteren gearriveerd in de Vlietzone. (foto: gemeente Den Haag/project Rotterdamsebaan)

 

 

Print Friendly, PDF & Email