Eerste tunnelbuis klaar van Rotterdamsebaan

Eerste tunnelbuis klaar van Rotterdamsebaan

De eerste buis van het project Rotterdamsebaan – de lange tunnel bij Den Haag – is geboord. De boormachine ging in januari de grond in bij knooppunt Ypenburg en kwam maandag weer boven de grond bij industrieterrein Binckhorst, 1640 meter verderop. In september begint de machine aan de tweede tunnelbuis. De boormachine heeft de naam Catharina-Amalia gekregen, naar de prinses. Ze is 80 meter lang en 11 meter breed. Op het diepste punt zat ze 29 meter onder de grond. De tunnel zal knooppunt Ypenburg verbinden met het industrieterrein Binckhorst, niet ver van station Den Haag Centraal. Het moet de A12 (de Utrechtsebaan) ontlasten. Het is de bedoeling dat het traject in juli 2020 klaar is. De aanleg kost ongeveer 600 miljoen euro. De tunnel heet de Victory Boogie Woogietunnel, naar een schilderij van Piet Mondriaan dat in het Gemeentemuseum in Den Haag hangt. De tunnelboormachine heeft de kleuren van Mondriaans schilderijen: rood, geel en blauw.

(foto: gemeente Den Haag/project Rotterdamsebaan/Jurriaan Brobbel)

Print Friendly, PDF & Email

Share This