De lang verwachte fietsverbinding tussen Ypenburg en Den Haag Centrum komt eraan. De gemeente Den Haag gaat een fietsviaduct over de A4 aanleggen, de laatste schakel in het zogenoemde Trekfietstracé. Het Trekfietstracé is een van de sterfietsroutes in Den Haag. Het wordt een snelle en volgens de gemeente comfortabele fietsroute.

Het fietsviaduct komt te liggen tussen de opening in de geluidswal langs de A4 aan de zijde van Ypenburg in de wijk Bosweide en, aan de andere zijde van de A4, het golfterrein Leeuwenbergh. Begin 2020 is het fietsviaduct klaar, net als het fietspad dat vanaf het viaduct naar de Westvlietweg gaat lopen. Het fietsviaduct zal aan de Ypenburgse zijde aansluiten op de Ringelwikke en de Postenkade. Hier kunnen fietsers richting Ypenburg of richting Nootdorp. Aan de andere zijde van de A4 sluit het fietsviaduct aan op een nieuw fietspad, dat langs de golfbaan en de toekomstige Rotterdamsebaan loopt en aansluit op de Westvlietweg. Vanaf de Westvlietweg kunnen fietsers richting Voorburg, Rijswijk en Den Haag Centrum.

Het fietsviaduct krijgt “een elegante uitstraling” en “de asymmetrische vorm brengt de verschillende karakters van de twee zijden (Ypenburg vs. Vlietzone) tot uitdrukking.” Aan de zijkanten van het viaduct worden twee meter hoge windschermen aangebracht, zodat fietsers beschut en afgeschermd van het verkeer op de A4 zijn.

Het viaduct zal worden gebouwd door Dura Vermeer, het ontwerp is samen met Quist Wintermans Architecten tot stand gekomen.

Het fietsviaduct wordt energieneutraal door het gebruik van een ‘zonneboom’, waar meerdere zonnepanelen op zitten. De energie die wordt opgewekt met de zonnepanelen, wordt gebruikt voor de verlichting op het viaduct. Daarnaast wordt zuinige led-verlichting toegepast en automatisch oplichtende lichtpunten. Hiermee past het viaduct ook in het streven van Den Haag om in 2040 een klimaatneutrale stad te zijn.

Het nieuwe fietsviaduct over de A4. (artist impressions: gemeente Den Haag)

Print Friendly, PDF & Email