Gemeente piekert over parkeren in Scheveningen

1 December 2018, 23:24 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Wethouder van Mobiliteit Robert van Asten is bereid om te kijken naar een zo gelijkwaardig mogelijk parkeervergunningenbeleid in Scheveningen, maar zegt op voorhand dat het samenvoegen niet altijd effectief is. Het type parkeerproblematiek is namelijk niet overal hetzelfde.

Een ander nadeel kan ontstaan als de vergunningsgebieden te groot worden. Dat kan er volgens Van Asten toe leiden dat er een prikkel ontstaat de auto te gebruiken voor binnenstedelijke verplaatsingen in plaats van de fiets of het OV.

Bewoners van bijvoorbeeld Duinoord en de Archimedesbuurt kunnen op die manier hun auto’s ongelimiteerd in de kuststrook van Scheveningen parkeren. Ook de bezoekersvergunningen van bewoners uit Duinoord zijn dan in de kuststrook geldig. Dit kan misbruik in de hand werken.

‘’We moeten zoeken naar een optimale omvang en invulling, zodat deze nadelen niet optreden’’, aldus Van Asten, die voornemens is om in de loop van 2019 met een aantal voorstellen te komen. Een daarvan is om in elk geval het vergunningsgebied Duinoord deels bij Staten- en Geuzenkwartier en deels bij de Bomenbuurt te voegen. Zo ontstaan grotere vergunningsgebieden met min om meer gelijke parkeerkenmerken.

Die gelijkheid is er niet tussen de Kuststrook Scheveningen, die van oudsher een woon- en bedrijvenfunctie (vissersdorp) heeft en in de loop der jaren is uitgebreid met een recreatieve functie (toerisme) en bijvoorbeeld het naast gelegen havengebied. Dat kenmerkt zich door tal van haven- en horeca-activiteiten. Terwijl de verderop gelegen wijken Geuzen- en Statenkwartier, Zorgvliet en Duinoord een woonfunctie hebben, waarbij Zorgvliet door tal van ambassades ook nog een bedrijvenfunctie.



‘’Het is heel moeilijk, en meestal niet mogelijk een parkeerregime te formuleren dat recht doet aan de verschillende wensen en behoeften’’, vindt Van Asten, die toegeeft dat het in 2016 wel tot tevredenheid leidde toen Scheveningen, Belgisch Park, Renbaankwartier en het Van Stolkpark werden samengevoegd tot één vergunningengebied Scheveningen-Bad.

Het allergrootste probleem vormt de Kuststrook. Daar geldt nu een streng regime met een maximum parkeerduur van 60 minuten. Wijkvreemde parkeerders worden daardoor geprikkeld met de fiets op het openbaar vervoer naar Scheveningen te komen of hun auto te stallen in parkeergarages.