Het verhogen van de treinfrequentie tussen Den Haag en Rotterdam naar acht intercity’s per uur, aangevuld met elk kwartier een sprinter, is volgens de gemeente Rotterdam nog niet genoeg om het verwachte aantal passagiers over enkele jaren te kunnen bolwerken.

Daarom wil Rotterdam dat het traject tussen Leiden en Dordrecht volledig viersporig gaat worden. Twee sporen zouden dan moeten worden omgebouwd tot metro of lightrail. Ook moeten er nieuwe stations komen.

Maar liefst tot twaalf keer per uur moet er dan een metro-achtige trein gaan rijden. Die moet ook gaan stoppen bij nieuwe stations, zoals Schiedam Kethel, Van Nelle Fabriek en Feyenoord City. “Deze ontwikkeling is belangrijk omdat een bijdrage wordt geleverd aan de capaciteitsproblemen in de bestaande metro-schakels,” aldus de gemeente. “Bovendien wordt de bereikbaarheid op Zuid.”

Een en ander valt op te maken uit de visie openbaar vervoer van de gemeente Rotterdam. Uiteindelijk wil die toe naar volautomatische voertuigen die op de drukste trajecten van de stad met een frequentie van 36 keer per uur gaat rijden, dus elke 100 seconden een metro.

Print Friendly, PDF & Email