Tuurlijk, het gaat in sommige stadsdelen van Den Haag ook nog steeds over de invoering van betaald parkeren; en over verkeerslichten, rotondes en drempels. Maar langzaam maar zeker wordt de fiets de nieuwe auto. Fietsparkeren – waar laten we in hemelsnaam al die fietsen in de stad? – is inmiddels een dilemma en heikel discussiepunt geworden.

En dan is er ook nog de variant op de fiets: de bakfiets. Waar laten we die? In de nieuwe stalling onder het Koningin Julianaplein bij Den Haag CS. Daar worden 500 plaatsen voor zogeheten ‘buitenmodelfietsen’ gereserveerd: 200 voor bakfietsen, 300 voor brede fietsen. Die stalling, de op een na grootste van Nederland (na Utrecht CS), moet in 2018 worden opgeleverd. Momenteel is de stalling in aanbouw.

Raadsleden Lobke Zandstra (PvdA) en Arjen Kapteijns (GroenLinks) hadden het stadsbestuur over bakfietsen bevraagd. Het was hen opgevallen dat bakfietsen niet welkom zijn in de stalling onder het viaduct Rijnstraat/Lekstraat, vlakbij CS, terwijl daar wel ruimte is voor bromfietsen en scooters. Er heeft inderdaad een verbodsbord bij die stalling voor bakfietsen gestaan, maar inmiddels is dat verwijderd, zo laat het college van B en W weten. Kortom, ook bakfietsen zijn welkom.

Print Friendly, PDF & Email