Haags internetbureau wint prijs met museum-app

6 June 2018, 09:40 uur
Ondernemen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Het Haagse internetbureau Q42 heeft een gouden European Design Award gewonnen met de nieuwe Rijksmuseum-app. De applicatie die samen met ontwerpbureau Fabrique is ontwikkeld, werd door de jury als beste beoordeeld in de categorie ‘Mobile Apps’. De prestigieuze prijzen worden sinds 2007 uitgereikt aan het beste grafische en digitale design van Europa. Dit jaar was de uitreiking in Oslo.

De collectie dicht bij het grote publiek brengen, dat is het belangrijkste doel van de nieuwe Rijksmuseum-app. De jury van de European Design Awards waardeerde de aandacht voor detail en de optimale gebruikerservaring van de app. Met de vernieuwde Rijksmuseum-app van technisch bureau Q42 en ontwerpbureau Fabrique kunnen niet alleen honderdduizenden werken tot in het fijnste detail bekeken worden. Ook wijst het ingebouwde navigatiesysteem op handige wijze de weg en zorgt ervoor dat de bezoeker in maximaal drie stappen de weg vindt naar een volgende zelfgekozen schilderij.

De nieuwe multimediatour in de app sluit nauw aan op het navigatiesysteem. Bezoekers kunnen zelf het museum ontdekken met veertien tours, zoals Hoogtepunten, Rembrandt, Gebouw en Koloniaal Verleden. Dankzij innovatieve beacon-technologie in het gebouw krijgt de bezoeker overal informatie op maat, of ze nu een thematour volgt of zelf het museum aan het ontdekken is.

Net als op de website staat in de nieuwe Rijksmuseum-app beeld centraal. Q42 maakte hiervoor gebruik van Micrio, een in huis ontwikkeld platform om heel soepel in te zoomen op enorm grote afbeeldingen.