Zoals veel gemeenten zet ook Den Haag volop in op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Tot voor kort gebeurde dit met name door zorg- en welzijnsorganisaties. Wethouder Karsten Klein heeft hier nu een uniek initiatief aan toegevoegd: de Haagse Community tegen Eenzaamheid, onder leiding van sociaal ondernemer Fred Beekers.

Dit is een platform van Haagse ondernemers zoals winkeliers, horeca-ondernemers, supermarktmanagers, installatiemonteurs, woningcorporaties, drinkwaterbedrijven, notarissen, kappers, apothekers en meer, die zich inzetten tegen eenzaamheid. “Het zijn juist deze ondernemers en hun werknemers die in contact komen met alle bewoners en soms zelfs achter hun voordeur komen; mogelijk ook met eenzame Hagenaars die geen contact hebben met zorg- en welzijnsinstellingen,” vertelt Fred Beekers, oprichter van Resto VanHarte (‘het recept voor een betere buurt’).

Wethouder Klein (stedelijke economie en zorg) roept alle Haagse ondernemers op om mee te denken en activiteiten te organiseren om zo, vanuit hun eigen bedrijfsvoering en op een creatieve manier, eenzaamheid te verminderen. De ondernemers doen dit naast én samen met de bestaande welzijns- en zorginstellingen.

Beekers: “Het mag opmerkelijk heten hoeveel interesse en activiteiten inmiddels loskomen. Supermarktmanagers organiseren gezellige lunches voor eenzame Hagenaars in hun winkels, restaurants worden gestimuleerd de “aanschuiftafel” voor alleengaanden te organiseren, Pathé Bioscopen verzorgt 50+ voorstellingen met gelegenheid elkaar te ontmoeten in de pauze, een apotheker verkoopt “Pillen én Praten”, en winkelcentra beraden zich hoe zij de sfeer en beleving warmer kunnen maken zodat mensen hier graag komen en zich thuis voelen.”

Inmiddels zijn 40 derdejaars studenten van Hotelschool Den Haag aangehaakt bij de Haagse Community tegen Eenzaamheid. In acht teams van vijf studenten werken zij momenteel innovatieve, uitvoerbare én haalbare business-modellen uit voor o.a. kapperszaken, supermarkten, notarissen, drogisterijen en andere MKB-bedrijven die regelmatig contact hebben met eenzame Hagenaars. “Het worden business-modellen waarmee ondernemers maatschappelijke winst (minder eenzaamheid) en tegelijk meer financiële winst kunnen realiseren en waarbij ‘gastvrijheid’ dus het leidende verdienmodel van de ondernemer wordt,” aldus Beekers.

Ook is een meldpunt ([email protected]) in het leven geroepen waaraan ondernemers signalen van eenzaamheid kunnen doorgeven, zodat het uitvoerende wijkteam van de gemeente contact opneemt met de betreffende eenzame Hagenaar, uiteraard met toestemming van de persoon zelf.

De community van Beekers heeft slechts één missie: Den Haag verslaat eenzaamheid.

Print Friendly, PDF & Email