Haagse start-up wint prijs voor unieke VR-docu

26 April 2018, 15:00 uur
Geld & Recht
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De Haagse start-up Hack The Planet heeft een Gouden SpinAward gewonnen voor de humanitaire virtual reality documentaire Meet the Soldier. De prijs voor beste creatieve digitale concept op het gebied van augmented en virtual reality werd gisteravond uitgereikt tijdens de jaarlijkse SpinAwards Night in Amsterdam. Het was de eerste keer in het twintigjarig bestaan van de vakprijs dat de categorie AR & VR meedeed.

De SpinAwards gelden als hoogst haalbare trofee op het gebied van digitale marketing en creativiteit in Nederland. In de nieuwe categorie Augmented & Virtual Reality werden concepten bekroond die deze technieken inzetten om een verhaal te vertellen, te overtuigen of te leren. Meet the Soldier, over twee Oegandese strijders uit rivaliserende stammen, heeft VR echt als empathie-middel weten te gebruiken, aldus de jury.

Meet the Soldier, dat afgelopen maand in première ging tijdens het internationale film- en debatfestival Movies that Matter in Den Haag, is opgenomen in Oeganda met de laatste technieken op het gebied van 360 graden / 3D video-opnamen. Het bijzondere aan de twintig minuten durende documentaire is dat de hoofdpersonages elkaar in virtual reality ontmoeten, terwijl de kijker zich eveneens in de virtuele wereld bevindt. De kijker wordt als derde persoon onderdeel van de reis die de Oegandese strijders maken. De Haagse initiatiefnemers van de documentaire, Hack The Planet, een non-profit start-up van internetbureau Q42, en Mensen met een Missie, een organisatie voor internationale samenwerking en solidariteit, hoopten met Meet the Soldier de Oegandese strijders in staat te stellen zich in te leven in hun vijand. De kijker van de film ondergaat op zijn beurt in virtual reality deze weg naar een mogelijke empathische verstandhouding tussen de strijders.

De humanitaire VR-documentaire is ontstaan uit een multidisciplinaire samenwerking van diverse instellingen en bureaus. Naast Hack The Planet van het Haagse Q42 en Mensen met een Missie werkte Fabrique aan de art direction en design van de film, werd de technische realisatie verzorgd door Wolfstreet, leverde Scopic alle hardware plus edits en was de regie in handen van Teddy Cherim. Ook is er samengewerkt met het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden om nog meer waarde toe te voegen aan de documentaire in de vorm van data die in de film wordt gevisualiseerd. Naar aanleiding van de lancering van Meet the Soldier hebben andere organisaties zoals Unicef interesse getoond om dit bijzondere VR-concept voor andere conflictgebieden in te zetten.

(foto van de prijsuitreiking van gisteravond in Amsterdam; hieronder de trailer van Meet the Soldier)