VVD niet gerust op verkeersveiligheid bij nieuwe 'Fred'

24 May 2018, 17:01 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De Haagse VVD staat weliswaar positief tegenover de bijgewerkte plannen voor de herinrichting van het winkelgebied Frederik Hendriklaan, Willem de Zwijgerlaan en Aert van der Goesstraat - maar is nog niet gerust op de verkeersveiligheid. De partij zou alsnog graag meer verkeersdrempels in de plannen opgenomen zien, plus strakke venstertijden voor laden en lossen, en een oplossing voor de ‘gevaarlijke’ Statenlaan.

“Vier scholen liggen elk op ongeveer honderd meter van de ‘Fred’ en de Statenlaan. Elke dag moeten hier honderden kinderen oversteken om naar school te gaan,” zegt VVD-raadslid Judith Oudshoorn-van Ginderen. “Volgens het nieuwe plan wil men nu ook nog een bus over deze gevaarlijke Statenlaan laten rijden: hoe kan dit meer verkeersveiligheid creëren? En een ander punt dat samenhangt met de verkeersveiligheid, is het laden en lossen. Het is in dit gebied een doolhof van dubbel geparkeerde vrachtwagens en bestelbusjes. Het is onbegrijpelijk dat met de ondernemers nog steeds geen venstertijden zijn afgesproken. Als gewone automobilist krijg je meteen een bon voor dubbel parkeren, maar vrachtwagens en bestelbusjes kunnen ongestoord hun gang blijven gaan. Nu er in het voorstel voor de herinrichting meer plekken voor laden en lossen komen, verwacht ik ook dat er met handhaving wordt begonnen.”

Aanleiding voor de herinrichting van dit populaire Haagse winkelgebied is de noodzakelijke vervanging van de riolering. Door werkzaamheden te combineren wil de gemeente de overlast voor de omgeving zo veel mogelijk beperken. Het eerste gedeelte van de herinrichting zou in de tweede helft van 2020 moeten zijn voltooid. De uitvoering van het traject Frederik Hendriklaan tussen Statenlaan en Prins Mauritslaan is afhankelijk wanneer de tramrails uit dit gedeelte van de Frederik Hendriklaan kan worden verwijderd. De huidige GTL-tram (lijn 16) maakt hier nog gebruik van een keerlus. De nieuwe Avenio-trams hebben zo’n keerlus niet nodig, omdat ze aan beide uiteinden zijn uitgerust met een bestuurderscabine. Voor dit gedeelte van de Fred wordt gestreefd het werk in 2022 klaar te hebben.

(kruising van de Frederik Hendriklaan met de Willem de Zwijgerlaan)