Drie keer ben ik de afgelopen anderhalve week gebeld door de Koninklijke KPN te ‘s-Gravenhage. Drie keer. Anoniem. Dat wil zeggen: zonder nummerherkenning. Erg koninklijk vind ik dat niet van de KPN, maar ach, het werkt blijkbaar in deze tijd, want ik nam drie keer op. Voor hetzelfde geld is het immers de Staatsloterij. Of Jodocus I even met mij namens de KPN mocht spreken, want de KPN wilde mij een aanbieding doen.

Kwam dat even goed uit, want ik betaal KPN elke maand een vermogen aan internet en TV – en omdat ik mijn mobiele telefoon nog bij een andere leverancier heb, dacht ik: kip, ik heb je; als ik nu alles bij KPN onderbreng, ben ik waarschijnlijk veel goedkoper uit. Dus zei ik tegen Jodocus I: “Op dit moment belt u ongelegen, maar als u mij nou over een uurtje terugbelt, ben ik één en al oor; kunt u alvast een spectaculaire aanbieding voorbereiden, want…,” en ik legde hem vervolgens in twee zinnen uit waar ik naar op zoek was.

Vier dagen later werd ik teruggebeld door Jodocus II. Dezelfde nietszeggende riedel, hetzelfde verzoek van mijn kant. Zo’n ‘spectaculaire aanbieding’ had hij op dit moment niet voor zich liggen, maar ik zou worden teruggebeld. En, inderdaad, gisteren belde Jodocus III. Hij had geen benul van de eerdere gesprekken noch van mijn interesse in een spectaculaire aanbieding van KPN. “Spectaculair, zegt u? Zouden wij u daarover mogen terugbellen?”

Blijkbaar zit mijn mobiele nummer in de database ‘potentiële omzet’ en op zich heb ik daar geen probleem mee. Wat ik wel stuitend vind, is dat ik bij KPN ‘data’ blijf en nooit een mens van vlees en bloed word. In die steriele call-centers op van God en alleman verlaten industrieterreinen zijn stervelingen als u en ik gereduceerd tot bits & bytes in scripts en protocollen. Wanneer word ik weer als klant behandeld? Of heeft KPN’s financieel directeur Jan Kees de Jager niet alleen zichzelf, maar ook de klantenservice afgeslankt?

Woensdag 8 november organiseert de businessclub van ADO Den Haag een workshop ‘Klanten wegjagen’ door de welbespraakte Vlaming Guido Thys. Het zou mij niet verbazen als één bedrijf daarin een prominente rol speelt: de Koninklijke KPN te ‘s-Gravenhage.

Print Friendly, PDF & Email