Supermarktketen Jumbo gat het gebruik van plastic verpakkingen voor groente terugdringen. Het bedrijf gaat biologische producten voorzien van een soort tatoeage. Met een laser wordt een etiket op de groenten gebrand zonder dat de smaak, geur of houdbaarheid wordt beïnvloed. De nieuwe etiketten worden in eerste instantie op drie groenten gebruikt: gember, courgette en flespompoen. Jumbo bekijkt of ook andere groenten met de laser kunnen worden bewerkt. Overbodige verpakkingsmaterialen in supermarkten liggen al enige tijd onder vuur. Zo worden in verschillende landen zogeheten 'plastic attacks' gehouden bij supermarkten waarbij klanten na het doen van hun boodschappen alle overbodige verpakkingen achterlaten. Biologische groentes hebben soms alleen plastic verpakking om ze te onderscheiden van niet-biologische varianten.

Marktleider Albert Heijn is momenteel niet bezig met de laser, zo laat een woordvoerster weten. "Maar wij kijken wel altijd naar manieren om het groente- en fruitschap te verduurzamen. Zo werken we al sinds 2016 aan het terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen." Albert Heijn sluit overigens niet uit dat er ooit gebruik zal worden gemaakt van de techniek. "Wij luisteren graag naar onze klanten." Critici vinden dat er te veel plastic in het milieu belandt en wijzen onder meer op de plasticsoep in de oceanen. Ook kunnen plastics uiteindelijk via dieren in de voedselketen terechtkomen.

(foto en bron: ANP)