Knetterende beat, een schorre spreekstalmeester (Jeffrey Huf) in onvervalst lokaal dialect, Haagse humor tot in alle hoeken en gaten en ten slotte een keurige jurist en democraat van de oude D’66 garde (Rachid Guernaoui) die een smartlap staat te zingen: gisteravond is de campagne van Groep de Mos voor de raadsverkiezingen van 2018 – midden in de Bomenbuurt in wat het geografische hart van Den Haag moet zijn – van start gegaan; en waarschijnlijk hebben ze daar aan de overkant van de Noordzee van mee genoten.

Want luidruchtig was het, gisteren (10 oktober) in een afgeladen restaurant Burrata aan het Goudenregenplein. Al kan dat ook komen doordat de Britten een bus deze kant op hebben gestuurd, waarmee Richard de Mos en zijn gevolg vanaf vandaag de wijken in trekken om persoonlijk bij de Hagenaars en Hagenezen thuis ideeën en suggesties voor hun verkiezingsprogramma op te doen. Die bus is een oude dubbeldekker uit 1972, die ooit rondreed in het Engelse Chester. Hij is op de kop getikt – op Marktplaats – door Jelle Meinesz, de voorzitter van de Club van 100, de mensen op de achtergrond die Groep de Mos steunen. Hij vond dat het campagnevoeren anders moest. “Ik dacht: Alleen maar flyeren is uit de tijd. Je moet naar de mensen toe. En hoe doe je dat het beste? Met een bus. Dit is verkiezingscampagne 2.0. En dit soort aparte ideeën hoort wel bij Groep de Mos.”

De groen-gele diesel steekt de Pontiac Firebird van Jacobse en Van Es van De Tegenpartij (“Iedereen blij”) – waarmee zij destijds naar sjieke Haagse dames sjeesden om hun tuintjes winterklaar te maken – naar de kroon. De bus heeft een paar degelijke verflagen en is bovendien overal beplakt met reclame. Lijsttrekker en fractievoorzitter Richard de Mos: “Terwijl landelijke partijen aan het subsidie-infuus liggen, krijgen wij als lokale partij nog geen eurocent. Met onze creativiteit en onze grote achterban zijn wij in staat om zelf geld op te halen voor onze campagne. Zij die ons met de bus financieel hebben gesteund, hebben wij in het kader van de transparantie ook gewoon op de bus gezet.”

Vrijwilligers en medewerkers van de partij zijn de afgelopen weken flink bezig geweest om de bus helemaal op te knappen. Er kwamen deels nieuwe vloeren in, de buitenkant werd overgeschilderd, en inmiddels zit er ook een flinke geluidsinstallatie in. “We hebben keihard gewerkt om er een groen-gele bus van te maken. Ik ben dan ook dankbaar en trots dat zoveel vrijwilligers er tijd in hebben gestoken,” aldus De Mos.

De komende maanden – tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 – zal de bus op tal van plaatsen in de stad te zien zijn. “Iedereen is welkom in onze bus. Voor tips en suggesties voor ons verkiezingsprogramma en voor een lekker bakkie koffie.”

Route en data komen op de Facebookpagina van Groep de Mos te staan.

Overigens gaat het om een open dubbeldekker – maar dat is zonder twijfel symbolisch. “Het dak gaat eraf op 21 maart,” aldus De Mos, die er gisteren in Burrata aan toevoegde dat hij rekent op tien zetels en daarmee de grootste partij van Den Haag verwacht te worden.

Lijsttrekker Richard de Mos van Groep de Mos met de voorzitter van de Club van 100, Jelle Meinesz, voor de nieuwe campagne-bus. (foto: René Oudshoorn)


Print Friendly, PDF & Email