Het zit natuurlijk ook wel eens tegen, maar dat is het mooie aan dit seizoen van ADO Den Haag: speelt de creatieve duizendpoot Nasser El Khayati een keer een van zijn mindere wedstrijden, dan staat Lex Immers op, de collega-middenvelder met de uitschuifbare benen. Zijn inzet, spelinzicht en plotseling opspelende scoringsdrift stonden gisteren aan de basis van de overwinning van ADO Den Haag op Roda JC (3-2).

Het was het duel van de beide nummers 10, beiden ex-Feyenoorder: Immers bij ADO en aan Limburgse kant Simon Gustafson, de spelbepaler van Roda. Beiden groeiden uit tot de uitblinkers van een in het begin tamelijk mat, maar gaandeweg steeds enerverender potje kletsnat winteravondvoetbal. Dat was overigens een bijkomend voordeel: het had dusdanig hard geregend dat ADO Den Haag weliswaar een parkeerterrein (P3) had moeten afsluiten wegens verzadigde grond; tegelijk legde die enorme partij regenwater de basis voor een kunstgrasveld dat nu eens kon wedijveren met natuurgras en waarop de bal vlot en soepel rondging.

Aanvankelijk ging dat het best bij Roda JC, dat door Dani Schahin al in de zesde minuut op voorsprong kwam. Na een dieptepass van Aaron Meijers op Sheraldo Becker gaf die vanaf links uitstekend voor, waarna Lex Immers acht minuten na de openingsgoal de gelijkmaker binnen kon schieten. Becker zou in de 74ste minuut ook de beslissende assist geven (nu vanaf rechts), waaruit de voor de tegenvallende Elson Hooi ingevallen Erik Falkenburg uiteindelijk het winnende doelpunt zou maken (3-2).

Een discutabele strafschop kort voor rust (Gustafson: 1-2) leek eerder nog roet in het eten te gooien, maar met een bekeken en hard wreefschot bracht Immers ADO in de 68ste minuut opnieuw langszij. Pas daarna kwam ADO eigenlijk goed en wel op gang, maar de aanvalsdriften zouden tenslotte dus alleen nog die treffer van Falkenburg opleveren. Dat bleek voldoende voor ADO om zich vaster in het linker rijtje te nestelen.

Erik Falkenburg, Nasser El Khayati en Tom Beugelsdijk bejubelen man van de wedstrijd Lex Immers. (foto: Orange Pictures/Frans de Best)

Print Friendly, PDF & Email