Remhulp in Haagse trams via detectiesysteem

mainImage
Remhulp in Haagse trams via detectiesysteem

Een detectiesysteem gaat trambestuurders helpen om aanrijdingen te voorkomen op het spoor in de drukke binnenstad. Het openbaar vervoerbedrijf HTM gaat met deze remhulp als eerste vervoerder in Nederland praktijkervaring opdoen in haar nieuwste stadstram. Een radarsensor en een speciale camera detecteren of mogelijk gevaar dreigt op een aanrijding met grote obstakels op het spoor. Het systeem waarschuwt dan de trambestuurder en remt zo nodig zelf als hij niet tijdig reageert.


Dagelijks grijpen de trambestuurders van HTM tientallen keren in om aanrijdingen te voorkomen. Vaak gaat het om fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor andere weggebruikers, al dan niet door het gebruik van smartphones en oordopjes. Ook automobilisten die plotseling remmen of hun voertuig op het spoor stilzetten zorgen voor onveilige verkeerssituaties. Een tram heeft vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Snel remmen voor een voertuig dat de doorgang blokkeert voorkomt verkeersslachtoffers en schade. De praktijkervaring met de remhulp moet uitwijzen of het systeem voldoende ondersteuning biedt aan de bestuurder die zelf volledig verantwoordelijk blijft voor het veilig besturen van de tram.

HTM testte het systeem eerder uitvoerig zonder reizigers aan boord. Als laatste fase van dit traject gaat HTM ervaring opdoen met het systeem. De trambestuurders die gaan rijden met de remhulp zijn inmiddels opgeleid. Wanneer de ervaring positief is wil HTM alle grijs-rode stadstrams verspreid over 2019 gaan uitrusten met dit systeem. Daarna bekijkt HTM of de wit-blauwe trams van de Randstadrail ook een remhulpsysteem kunnen krijgen. De verouderde rood-beige trams zullen rond 2024 worden vervangen door nieuwe brede stadstrams. De remhulp is één van de eisen die HTM stelt aan deze nieuwe tram.

Herkenning

De voorzijde van de tram heeft een speciale camera en een radarsensor die continu omgevingsdata verzamelen tot een maximale afstand van tachtig meter voor de tram. Het systeem kan bussen, auto’s en vrachtwagens herkennen. Maar ook andere trams en stootjukken. Het systeem bepaalt steeds of er een kritieke situatie is op basis van de snelheid van de tram, de snelheid van het gedetecteerde object en de locatie ervan. Deze gegevens toetst het systeem voortdurend aan de vooraf bepaalde waarden, zoals de afstand waarop het systeem de bestuurder begint te waarschuwen voor een gedetecteerd object. Dit gebeurt met een geluidssignaal en knipperend symbool op het scherm van de trambestuurder. Ook berekent het systeem de remafstand die nodig is om een aanrijding te voorkomen.


| Foto: Digitaal Dagblad