Aan alles komt een eind zo ook aan de ‘grootste’ Mondriaan van de wereld en daarmee aan het Mondriaanjaar. Vanochtend is begonnen met het verwijderen van de rode, gele en blauwe vlakken op het stadhuis van Den Haag aan het Spui. Het Mondriaanjaar heeft de stad geen windeieren gelegd. Toeristen en dagjesmensen besteedden dit jaar 61,6 miljoen euro in de stad, zo bcijferde NBTC Holland Marketing. Liefst 295.000 mensen bezochten Den Haag speciaal voor Mondriaan. In heel Nederland waren dat er ongeveer 600.000, die in totaal ongeveer 107 miljoen euro hebben besteed.

Afgelopen jaar stond in het teken van de kunstbeweging De Stijl, die honderd jaar geleden werd opgericht. Kunstenaars die zich destijds aansloten bij De Stijl zochten naar een totaal nieuwe kunst die ook de samenleving moest moderniseren. Piet Mondriaan was daarbij het grote voorbeeld. Het nieuwe themajaar van de stad in 2018 is ‘Feest aan Zee – 200 jaar badplaats’.

 

Print Friendly, PDF & Email