Als u al die rode, gele en blauwe vierkantjes in de stad inmiddels helemaal beu bent, dan hebben wij goed nieuws voor u: Den Haag is bezig alle kunst van en kitsch over Mondriaan op te bergen om plaats te maken voor het nieuwe themajaar ‘Feest aan Zee – 200 jaar badplaats’. Ondertussen maakt de stad de balans op van het Mondriaan-jaar 2017. De gemeente noemt dat een groot succes. Toeristen en dagjesmensen besteedden dit jaar 61,6 miljoen euro in de stad, zo heeft NBTC Holland Marketing becijferd.

Liefst 295.000 mensen bezochten Den Haag speciaal voor Mondriaan. In heel Nederland waren dat er ongeveer 600.000, die in totaal ongeveer 107 miljoen euro hebben besteed, aldus NBTC Holland Marketing.

Wethouder Karsten Klein is verguld met de resultaten. “Het Mondriaan-jaar heeft er mede voor gezorgd dat de stad internationaal nog beter op de kaart staat.” Van januari tot en met augustus steeg het aantal hotelovernachtingen met 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot een totaal van 826.000. Het aantal internationale gasten steeg met twintig procent. Het themajaar kwam prominent terug in de aankleding van de stad. Meer dan 850 ondernemers speelden op de een of andere wijze in op het themajaar. Daarbij maakten ze onder meer gebruik van de speciale pakketten die werden verspreid voor de ‘vermondrianisering’ van hun etalage. Bovendien werd een aantal markante locaties zoals stadhuis en Hofvijver, en bedrijfsgebouwen zoals die van Deloitte, PostNL en NN Group, voorzien van de Mondriaan-look.

Nogmaals Klein: “Themajaren werken verbindend. Ze kunnen fungeren als kickstart voor meerjarige campagnes om bepaalde onderwerpen nog beter te profileren. Het leidt tot krachtige en vaak vernieuwende samenwerking tussen overheden, culturele en marketing-partners, organisaties en particulieren. Het Mondriaan-jaar heeft laten zien dat inwoners en bedrijven een thema ook echt kunnen omarmen.”

Tijd voor de oude Mondriaan – voor wie die rode, gele en blauwe vierkantjes in de stad inmiddels beu is. (foto: Den Haag Marketing)

Print Friendly, PDF & Email