Het Nationale Theater heeft in thuisstad Den Haag veel meer bezoekers getrokken dan verwacht en daardoor ook ruimschoots boven de door subsidieverstrekkers gestelde norm gepresteerd.

Voor HNT – op 1 januari 2017 ontstaan uit een fusie van Koninklijke Schouwburg, Theater aan het Spui en het Nationale Toneel/NTjong – was die norm gesteld op een bezoekersaantal van ten minste 50.000 jongeren, te bereiken in 2021. De theaterorganisatie heeft dat cijfer echter dit jaar al in zijn kern-genre ‘gesubsidieerd toneel’ bereikt, mede dankzij de vernieuwende voorstellingen-reeks ‘…is HOT’. Op deze avonden worden actuele thema’s op interdisciplinaire wijze onder de aandacht gebracht met opvallende publieke figuren uit de stad.

Treffend voorbeeld daarvan was dit jaar Eric de Vroedt’s The Nation. De vijf uur durende theater-thriller over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving is een ware publiekshit geworden en lokte unaniem lovende reacties van de pers uit. De voorstelling is vanwege het succes nog drie keer bijgeboekt in augustus 2018 in Den Haag.

De positieve resultaten van HNT zorgen ervoor dat er al in 2018 meer geld uit de organisatie naar de producerende kant én programmering kan. Hierdoor profiteert het publiek al volgend jaar mee van het succes, aldus Het Nationale Theater, dat vorige week aankondigde per 1 januari 2018 een nieuw directiemodel in te voeren. De nieuwe, driekoppige directie bestaat dan uit artistiek leider Eric de Vroedt (die vervroegd het stokje overneemt van Theu Boermans) en twee directeur-bestuurders; de functies directeur theater en zakelijk directeur worden tijdelijk waargenomen door respectievelijk Cees Debets en Simon van Driel.

(een van de verhitte discussies in theater-thriller The Nation; foto: HNT/Sanne Peper)

Print Friendly, PDF & Email