Ni hao, Den Haag! (4) - #DenHaaginChina

7 December 2018, 15:33 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Van 1 t/m 8 december gaat de gemeente Den Haag onder leiding van wethouder Richard de Mos (Economie) op handelsmissie naar China.

Donderdagavond kwam ik met mijn hoofd op de Chinese staatstelevisie in Zhejiang om te praten over het mooie Den Haag om het familietoerisme een boost te geven. Na de rondleiding door een lokaal bekende presentatrice in de enorme studio met onwijs grote en geavanceerde televisieschermen tekenden we meteen voor een interessante videoproductie.

Zhejiang TV, de grootste tv-zender in de oostelijke provincie, gaat een Chinese familie volgen die op vakantie gaat naar Den Haag. Verschillende bezienswaardigheden in onze stad - denk bijvoorbeeld aan het Mauritshuis, het Eschermuseum of de Pier aan het Scheveningse strand - komen in beeld bij de reallifesoap. Na afloop kunnen de kijkers online dezelfde route bekijken en een vlucht boeken, rechtstreeks van Hangzhou naar Schiphol. Niet naar Amsterdam, maar direct naar Den Haag. Slim en goed voor onze lokale economie!

Ook heeft The Hague & Partners met Zhejiang Sports Bureau afgesproken dat dezelfde zender 15 Chinese en 15 Chinese Nederlanders filmt tijdens de City-Pier-Cityloop volgend jaar. Ook dit is goed voor het (familie)toerisme in onze stad, want de beelden worden voor een miljoenenpubliek uitgezonden. Ni hao, van harte welkom in Haya (Den Haag)!

We verwelkomen ook een jaarlijks internationaal jeugdvoetbaltoernooi (wie herinnert zich het spektakel in het Zuiderpark nog?), zo hebben algemeen directeur van ADO Den Haag Mattijs Manders en ik vrijdag tijdens de lunch afgesproken met grootaandeelhouder United Vansen. Een goede en belangrijke stap om nader tot elkaar te komen. Dit is de eerste keer dat een lokale bestuurder naar Beijing gaat om met de eigenaar aan de relatie te werken.

Intussen hebben de meereizende Haagse ondernemers zoals Kompaan, 88Mobile, EMI en Rabobank Den Haag er ook een vruchtbare week op zitten. De komende tijd moet uitwijzen hoe een eventuele samenwerking met zakenpartners in China vorm krijgt. Voorafgaande aan de reis en tijdens de reis kregen ze veel begeleiding van The Hague Business Agency. Ze kregen hulp bij de matchmaking seminars en bij het gebruik van het in China alom populaire WeChat. Die hulp verdwijnt uiteraard niet na de reis: de ondernemers helpen we vanuit de gemeente actief bij de opvolging. 19 december is er een seminar waar onder andere deze ondernemers hun buitenlandervaringen delen.

Zaterdag vertrekken we uit Beijing. Ik ben tevreden met de resultaten, maar ik ben ook blij dat ik straks weer terug ben in de mooiste stad van Nederland, en van de wereld. Oost west, thuis best!

Richard de Mos

Wethouder Economie, Sport en Buitenruimte