Zou het niet mooi zijn als al die grote en diesel-spugende vrachtwagens, die elke ochtend onze favoriete winkelstraat blokkeren bij het laden en lossen, gewoon weg zouden kunnen blijven? Omdat ze al hun goederen naar een plek aan de rand van Den Haag brengen – en daar vandaan kleinere, geruisloze en vooral schone elektrische bestelwagens volgens een uitgekiend logistiek systeem uw toekomstige inkopen gaan afleveren?

Zou dat niet ontzettend veel irritatie schelen? En CO2-uitstoot? En transportkilometers?

“Dat scheelt 40%,” zegt Frans-Luuk Bouwers. “Door gezamenlijk gebruik te maken van vastgoed en ICT en door innovatie te omarmen, kunnen wij voor de stad Den Haag 40% van het aantal gereden logistieke vervoerskilometers reduceren. Daarnaast nemen we 100% uitstoot weg en creëren werkgelegenheid voor mensen met een laag opleidingsniveau.”

Frans-Luuk Bouwers kent u misschien als locatiemanager van Stadslogistiek Delft, een levend laboratorium waarmee PostNL experimenteerde met een nieuwe aanpak van stedelijke bezorging. Inmiddels is Bouwers zelfstandig specialist duurzame stedelijke logistiek en een van de initiatiefnemers van DOK Den Haag, waarin elf logistieke dienstverleners elkaar niet beconcurreren, maar juist de handen ineen hebben geslagen om het stedelijk leefklimaat te verbeteren door logistiek te verduurzamen.

DOK Den Haag is vooralsnog een coöperatie in oprichting met de volgende aspirant-leden: DHL, Bubble Post, Cycloon Fietskoeriers, Blueline Logistics, Cityhub, Breytner, City Service Bike, Albert Heijn, Mondial van der Velde, UTS Abbink en Vince Delivery. In een brief aan de Haagse wethouders Revis, Klein en De Bruijn (portefeuillehouders voor Binckhorst, stedelijke ontwikkeling, en verkeer en vervoer) vraagt DOK Den Haag bij het helpen vinden van een geschikte eerste lokale hub voor stadslogistiek. De organisatie zoekt een ruimte van 1500 tot 3000 vierkante meter in de Binckhorst en wil die voor ten minste achttien maanden kunnen huren. In de reguliere markt heeft DOK vooralsnog geen geschikt pand kunnen vinden. “Onze hoop is daarom gevestigd op panden die in eigendom zijn van of beheer bij de gemeente en op relatief korte termijn voor verhuur beschikbaar kunnen komen,” schrijft DOK in zijn brief aan de wethouders. De logistieke dienstverleners willen in het eerste kwartaal van 2018 starten en een jaar later hun ‘proof of concept’ hebben geleverd.

Frans-Luuk Bouwers ten tijde van het experiment met Stadslogistiek Delft. (foto: Stadslogistiek Delft)

 

 

Print Friendly, PDF & Email