Verkeerswethouder Tom de Bruijn is bereid om de door hem voorgestelde wijziging van de algemene plaatselijke verordening (APV) over deelfietsen in Den Haag voorlopig aan te houden. Hij wil innovatieve concepten alsnog een kans geven, bijvoorbeeld op basis van vergunningen. De Bruijn heeft toegezegd binnenkort met zijn juristen te gaan praten om te bezien of daarvoor realistische criteria kunnen worden opgesteld.

De wethouder deed zijn toezegging gisteravond tijdens de vergadering van de commissie leefomgeving. Hij liet zich daarbij overtuigen door inspreker Ronald Haverman, onder meer bedenker van de OV-fiets.

Haverman: “Er staat een belangrijke vooruitgang op het gebied van deelfietsen voor de deur: free floating deelfietsen die je open ‘appt’. Deze fietsen hebben grote maatschappelijke voordelen. Den Haag zou er daarom voor kunnen kiezen om wél de regie over deelfietsen in eigen hand te nemen én tegelijkertijd innovatie niet uit te sluiten; dat betekent: wel de APV wijzigen zodat de gemeente deelfietsen kan reguleren door vergunningen, terwijl de gemeente zich dan niet beperkt tot ‘ouderwetse’ deelfiets-concepten en de handen vrijhoudt voor innovaties.”

Alle politieke partijen bleken daar oren naar te hebben, evenals de wethouder. Hij had de wijziging van de APV voorgesteld om de groeiende overlast van ‘strooifietsen’ tegen te gaan. Voornaamste bepaling die De Bruijn in de APV wilde laten opnemen: aanbieders van deelfietsen mogen zich hier vestigen op voorwaarde dat zij zorgen voor fietsparkeervoorzieningen van waaruit de deelfietsen worden verhuurd. Maar juist die bepaling zou ‘free floating’ verhinderen, en precies dat heeft de toekomst. Vandaar dat De Bruijn de deur nu alsnog op een kier zet voor andere aanbieders, zoals het internationaal opererende oBike.

Samen met Luud Schimmelpennink, de ontwerper van het Amsterdamse Witte Fietsenplan – de deelfiets avant la lettre (1965) – deed Haverman onlangs in De Correspondent een aantal suggesties om innovatie te stimuleren en toch de regie in handen van de overheid te laten.

Zoals: deelfietsen moeten fietsen en niet stilstaan. Spreek een maximum tijd af dat de fietsen gemiddeld stil mogen staan, anders moeten ze worden weggehaald. En: een gemeente moet inzage krijgen in de locatie- en gebruiksgegevens, zodat ze hier ook zelf beleid op kan maken en kan controleren of de deelfietsen voldoende fietsen. Plus: overal een fiets met één account; de deelfietsen moeten aan een open standaard voldoen zodat de reiziger met één account of app fietsen van verschillende aanbieders kan openen.

Het zijn dit soort criteria die de wethouder zal meenemen in de gesprekken met zijn juristen over de mogelijkheid om in Den Haag tot een specifieke vergunning voor deelfietsen te komen.

(foto: oBike)

 

Print Friendly, PDF & Email