Uiteindelijk dalen de meeste vliegtuigen die op Rotterdam The Hague Airport landen in een vloeiende line-up precies boven het hoofdveld van de zondagvoetbalvereniging VOC: wind tegen. Toch hebben ze niet zelden kort ervoor een paar afbuigingen moeten maken boven de woonwijken Nesselande en Ommoord of de grensplaatsen in Lansingerland. Hetzelfde geldt voor de vertrekkende vliegtuigen, die tegen de wind in richting Schiedam, Vlaardingen, Hoogvliet of met een draai over Barendrecht en Ridderkerk koersen. Die afbuigingen blijken noodzakelijk om het steeds drukker wordende hoger vliegende Schipholverkeer niet te verstoren. Oorzaak: meer herrie.

Morgen besteedt het VARA-onderzoeksprogramma Zembla op NPO2 aandacht aan deze kwestie met de prangende vraag: hoeveel kans maken burgers met hun gevecht tegen Schiphol? Als in 2019 Lelystad Airport open gaat, krijgen ook de provincies Gelderland, Overijssel en Friesland met dit fenomeen te maken, want alleen in de onderste laag van het Nederlandse luchtruim is nog plaats om Lelystad te bereiken.

Deskundigen willen nu een grondige herziening van het luchtruim, zelfs ver voordat die nieuwe vakantievluchten in 2019 vanaf de Flevopolder starten. De luchthavens zijn weliswaar met hun internationale netwerk van verbindingen de motor van de economie, maar het aantal boze burgers blijkt inmiddels niet meer alleen beperkt tot de directe buren van de regioluchthaven. Dat geldt voor Rotterdam ook.

De directie van Rotterdam The Hague Airport valt overigens weinig te verwijten. Ze communiceert al jaren met de duizenden direct omwonenden rechtstreeks, organiseren Buren Informatieavonden, zelfs per regio en er verschijnt éénmaal per maand een nieuwsbrief. Ook voert Rotterdam The Hague Airport een vooruitstrevend en dynamisch milieubeleid door het gebruik van de modernste vliegtuigen te stimuleren en afspraken te maken met de luchtverkeersleiding over vertrekroutes voor de grote vliegtuigen. En de kleine luchtvaart maakt gebruik van speciaal voorgeschreven aankomst- en vertrekroutes die zoveel mogelijk bewoond gebied vermijden. Maar de nieuwe overlast van Schiphol is nieuw.

 

 

Print Friendly, PDF & Email