In de nieuwe Stadskamer staat u, de klant, centraal

20 February 2018, 14:30 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar



Den Haag heeft vandaag de Stadskamer geopend, een klantenkamer waar Hagenaars meedenken en meepraten over de dienstverlening van de gemeente. Ook zijn er diverse (technologische) hulpmiddelen te vinden voor intensief gebruikersonderzoek. Hierdoor baseert de gemeente haar dienstverlening niet op aannames maar op échte feedback.

Dankzij onderzoek in de Stadskamer (ondergebracht in het stadhuis aan het Spui) kunnen gemeentelijke websites, brieven en formulieren eenvoudiger en begrijpelijker worden gemaakt. Er zijn verschillende onderzoeksmethoden: van één-op-één interview of groepsinterview tot onderzoek met gespecialiseerde User Experience faciliteiten zoals een eyetracking-systeem. Hiermee kan de gemeente de wensen en behoeften van klanten benutten om de dienstverlening te verbeteren.

Wethouder Rabin Baldewsingh (PvdA), verantwoordelijk voor de gemeentelijke dienstverlening, verrichtte vandaag de openingshandeling. Hij onderstreepte daarbij het belang van de onderzoeksfaciliteiten: “De Stadskamer is een ruimte om te ontmoeten en te onderzoeken. Een plek waar digitalisering hand in hand gaat met persoonlijk contact. Door samen met bewoners aan onze dienstverlening te werken faciliteren we de gebruiker steeds beter.”

Het eerste onderzoek in de Stadskamer gaat over de nieuwe aanvraagprocedure van de bijstand. Baldewsingh: “Juist voor de kwetsbare doelgroepen in onze stad is heldere communicatie van groot belang. We moeten niet uitgaan van onze eigen processen en procedures, maar van de ervaring van mensen die de voorzieningen daadwerkelijk gebruiken.”

Voor elk onderzoek vraagt de gemeente aan Hagenaars uit het klantenpanel of zij willen meewerken. Deelnemers aan een onderzoek horen vooraf waar ze moeten zijn en wat ze moeten doen. Wilt u meedoen met gebruikersonderzoek? Meldt u dan aan voor het klantenpanel door een e-mail te sturen naar [email protected]