Het mooiste aan Amsterdam mag dan de A4 naar Den Haag zijn – maar tijdens de laatste weekends even niet. Op deze drukste weg van Nederland groeit het verkeer sneller dan verwacht, waardoor er steeds meer geluidsoverlast is. Om de Wet Geluidhinder niet te overtreden, legt Rijkswaterstaat nu over een lengte van zeven kilometer tussen knooppunt Burgerveen en Hoogmade tweelaags zoab met stillere voegen aan; in totaal gaat het om een hoeveelheid van 30.000 ton van dit ‘zeer open asfaltbeton’.

Rijkswaterstaat neemt meteen de gelegenheid te baat om het ritspunt op de hoofdrijbaan ter hoogte van Leiden met 300 meter op te schuiven. Hierdoor krijgt het verkeer richting Den Haag meer tijd om in te voegen. “Zo verbeteren we de doorstroming richting Den Haag. Dit is een maatregel die voortkomt uit de ‘studie A4: optimalisatie Leiden,” aldus Rijkswaterstaat.

En hoewel de dienst automobilisten nog zo had gewaarschuwd om tijdens de weekendafsluiting van de A4 komend vanuit Amsterdam vooral niét de A44 als alternatieve route te nemen – maar de A2 en A12 via Utrecht – lapten duizenden dit prima advies aan hun laars. En dus stonden er evenals vorige week weer kilometers files voor de stoplichten bij Wassenaar. Op het dieptepunt begon de file bij Corpus in Leiden en duurde de vertraging minimaal 30 minuten. En daarna was de ellende veelal nog niet voorbij, want ook op de N44 van Wassenaar naar Den Haag was het bal, met name als gevolg van de enkele invoegstrook voor de afslag naar de N14. Daardoor liep het verkeer ook op dit stuk nog eens een kwartier extra vertraging op, wat de totale reistijd vanuit Amsterdam anderhalf uur maakte.

Dagblad070 nam de proef op de som door de route via Utrecht te verkiezen en klokte 55 minuten van de ringweg A10 (via A2 en A12) tot het Malieveld, een winst van ruim een half uur (zonder overigens sneller dan toegestaan te rijden).

Driemaal is scheepsrecht: vrijdag 13 oktober vanaf 21.00 uur tot maandag 16 oktober om 05.00 uur zal de A4 opnieuw zijn afgesloten.

Print Friendly, PDF & Email