Over zes weken beslist de rechter of Rotterdam The Hague Airport terug moet naar de norm van 849 nachtvluchten of dat het min of meer de vrije hand krijgt. Sinds 2009 zijn de nachtelijke vliegbewegingen opgelopen naar 1200 en dat leidt tot grote ergernis onder de bewoners van de wijken Schiebroek en Overschie alsmede die van Berkel en Bergschenhoek in Lansingerland, omdat de vliegtuigen die landen daar het laagst overvliegen en de meeste herrie veroorzaken.

Gisteren kwam het in de rechtbank weer tot een confrontatie tussen de bewonersclub Tegen Vliegoverlast en de inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu met enerzijds de simpele waarneming van overlast door getuigen en anderzijds de juridische uitleg over het begrip als  ‘toegestane geluidsruimte.’ De advocaat van het ministerie ontkende dat het getal van 849 de handhavingsnorm is en vond dat er weldegelijk een goede balans is tussen de belangen van de economie en die van de bewoners rond het vliegveldgebied.

Het is niet de eerste keer dat partijen over de geluidshinder van Rotterdam The Hague Airport steggelen. Het onderwerp is al aan de orde sinds het einde van de vorige eeuw. Volgens statistieken is toen de grote opmars begonnen. Het aantal passagiers dat jaarlijks opstijgt en landt (overdag en ’s nachts) bedroeg in 1997 nog slechts 490.000 en is in de laatste twintig jaar opgelopen naar 1.683.863 (in 2016).

Print Friendly, PDF & Email