Recordaantal op Generation Discover festival

21 October 2018, 17:20 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Bijna 35.000 bezoekers gingen de afgelopen vijf dagen op ontdekkingsreis in de wereld van wetenschap en technologie op het Haagse Malieveld. Het Generation Discover festival, georganiseerd door initiatiefnemer Shell en twintig aangesloten partners, stond dit jaar in het teken van de internationale duurzaamheidsdoelstellingen en was grootser opgezet dan ooit. Met een recordaantal aanwezigen genoot het jaarlijkse evenement veel belangstelling. Vanaf volgend jaar zal het interactieve festival iedere keer in een andere stad plaatsvinden, om nog meer ontdekkers van de toekomst te inspireren.

Anne Schreuder, MVO Manager bij Shell en festivaldirecteur van Generation Discover: “Wij zijn ontzettend blij dat het festival zo gewaardeerd wordt. Dit hadden we zonder onze partners niet kunnen realiseren. Er is een groeiend tekort aan technisch talent in Nederland, daarom is het zo belangrijk dat we onze krachten bundelen om techniekonderwijs onder de aandacht te brengen. Door het festival vanaf volgend jaar steeds ergens anders te organiseren, kunnen we nóg meer jongeren de mogelijkheid bieden om zelf te ervaren hoe leuk wetenschap en technologie is.’’

De afgelopen dagen hebben uitvinders in spé onder andere hun eigen ringtone gecomponeerd, gebouwd aan het virtuele Nederland van de toekomst, geraced met zoutwaterauto’s, zelf haargel en een lavalamp gemaakt, een cybercrimineel opgespoord en energie opgewekt op een kinetische dansvloer. Daarnaast deelden onder andere presentatoren Buddy Vedder en Klaas van Kruistum, zangeres Isabel Provoost, secretaris-generaal van het Ministerie van OCW Marjan Hammersma en minister van Veiligheid en Justitie Ferdinand Grapperhaus hun enthousiasme met de jonge bezoekers.

Met de afsluiting van het Generation Discover festival, zijn de inschrijvingen voor de bright ideas challenge 2019 geopend. Hierbij worden basisschoolleerlingen uitgedaagd om slimme oplossingen te bedenken voor wereldproblemen op het gebied van energie, water en voedsel. Bovendien helpt het leraren om deze onderwerpen op een toegankelijke manier onder de aandacht te brengen.