Twee sponsors van het tv-programma Voetbal Inside zijn niet blij met de commotie over de vermeend seksistische en racistische uitspraken van de analisten Johan Derksen en René van der Gijp en presentator Wilfred Genee. Heineken Nederland, dat Amstel Bier produceert, en Gillette zijn in gesprek met RTL hierover. Dat maakten zij gisteren bekend.

Sylvana Simons en Sunny Bergman deden eerder een oproep aan adverteerders van het programma om zich terug te trekken vanwege de doorlopend lompe opmerkingen van de drie.

RTL Boulevard vroeg René van der Gijp om een reactie. “De mensen die ons programma op een bloedserieuze manier bekijken, kunnen beter uitschakelen. Als we daarmee stoppen… Stel je voor dat RTL tegen ons zegt: daar moet je mee stoppen – dan stop ík. Het enige waar ik nog echt lol in heb, is de boel af en toe een beetje in de maling nemen.”

Heineken stelt in een verklaring. “We moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk.” Gillette zegt pal te staan voor diversiteit. “Wij steunen op geen enkele manier uitlatingen die mensen kunnen kwetsen op basis van hun huidskleur, hun geslacht of hun seksuele geaardheid.”

RTL zelf stelde gisteren in een reactie op de commotie dat de mening van de mannen aan tafel bij Voetbal Inside ‘ongenuanceerd, lomp en controversieel’ is. Maar dat ‘het niet aan de orde is dat de grens wordt overschreden’. De zender voegt daaraan met klem toe dat de mening van de drie analisten ‘niet gelijk staat aan de mening van RTL’.

René van der Gijp met een van zijn grootste Haagse fans bij boekhandel Paagman aan de Frederik Hendriklaan.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email