Een unieke voorstelling beleeft aanstaande zondag (5 november) zijn première in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag: The Nation van Het Nationale Theater; een Netflix-achtige marathonvoorstelling van maar liefst vijf uur, en daarom met twee pauzes en een eet- en drinkarrangement. Vanavond, vrijdag en zaterdag zijn de tryouts.

Achter de schermen is de spanning inmiddels tot ongekende hoogte gestegen. “De première is altijd een lichte marteling. Ik ben daar altijd zenuwachtig voor,” zegt regisseur Eric de Vroedt, die zich voor de eerste marathonvoorstelling van Het Nationale Theater liet inspireren door razendsnelle Netflix-series. “Ik wil voor opwinding zorgen in het theater. Mijn grootste angst is dat dingen saai zijn.”

The Nation is een actuele theater-thriller over de op hol geslagen multiculturele samenleving in Nederland. Het begint met een mysterie: de elfjarige Ismaël uit de Haagse Schilderswijk is spoorloos verdwenen. Daarna volgt een zoektocht langs alle lagen van de maatschappij, langs politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, journalisten en welzijnswerkers met ieder hun eigen belangen.

Regisseur Eric de Vroedt wil het publiek van begin tot einde aan de stoel gekluisterd houden. “Het is de kunst om ruim vijf uur lang de spanningsboog hoog te houden. Dat is mijn streven.”

De vergelijking tussen The Nation en Netflix is bewust. “Ik ben zelf verslaafd aan series. Maar ik koop die nog vaak heel ouderwets op dvd. Of het nou House of Cards is of Top of the Lake. Wat mij betreft is Netflix de heruitvinding van televisie. Ik dacht toen bij mezelf: wat is nu de heruitvinding van theater? Zo ben ik op het idee voor The Nation gekomen. Ik vind het mooi om net als in een tv-serie een groot verhaal te vertellen met meerdere personages en allerlei losse eilandjes, die op de een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Toch is The Nation puur theater en heeft niets met televisie te maken”, besluit De Vroedt.

The Nation trekt na Den Haag het land in (tot en met 21 januari).

(Met dank aan: Het Nationale Theater)

Een van de verhitte discussies in The Nation. (foto: HNT/Sanne Peper)

 

Print Friendly, PDF & Email