De nieuwe generatie sprinters van NS krijgt onder meer een hypermodern lichtsysteem, stopcontacten, wifi en USB-aansluitingen. De gloednieuwe trein van de Spaanse fabrikant CAF werd gisteren officieel gepresenteerd. De eerste exemplaren van de bestelde 118 nieuwe sprinters zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. Volgens NS gaan de eerste treinen in 2018 rijden. Den Haag behoort tot de regio’s waar de nieuwe generatie sprinters zal debuteren.

Als de benodigde goedkeuringen binnen zijn, zal CAF ongeveer een trein per week afleveren. Machinisten van NS moeten ook nog een opleiding volgen om met de nieuwe trein te mogen rijden.

De sprinters zijn een kleine drie jaar geleden besteld, voor in totaal ruim een half miljard euro. NS en CAF werken sindsdien uitgebreid samen om eventuele productiefouten al in een vroeg stadium op te sporen. Dat is gedaan om fouten zoals bij de Fyra te voorkomen.

Bijzonder aan de nieuwe sprinter is onder meer de verlichting in de trein. Die verandert door de dag heen. Dat betekent bijvoorbeeld dat lampen ‘s avonds laat niet meer heel fel branden, maar enigszins gedempt zijn.

Voor de prullenbak zullen reizigers wel wat verder moeten lopen. Afval wordt voortaan gescheiden ingezameld bij de deuren.

De nieuwe sprinter is naast de hogesnelheidstreinen tevens de enige NS-trein die is aangesloten op het nieuwe Europese spoorbeveiligingsysteem ERTMS.Vorig jaar nam NS 58 sprinters van het Zwitserse Stadler in gebruik.

De totale sprintervloot van de spoorwegen bestaat straks, als alle nieuwe sprinters binnen zijn, uit ongeveer vierhonderd treinen. Het is de bedoeling dat het nieuwe model van CAF op termijn de uit de jaren zeventig daterende SGM, bekend van de platte voorkant, gaat vervangen.

De nieuwe NS-sprinter van CAF die in 2018 in en rond Den Haag gaat rijden.. (foto: NS)

 

 

Print Friendly, PDF & Email