Startstation E-lijn wint German Design Award 2019

5 November 2018, 17:51 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

ZJA Zwarts & Jansma Architecten heeft met het ontwerp van het Startstation E-lijn in Den Haag een German Design Award 2019 gewonnen; een prestigieuze, internationale architectuur en design award die jaarlijks uitgereikt wordt door de German Design Council.

Het Startstation E-lijn heeft de award gewonnen in de categorie Excellent Communications Design - Architecture. De German Design Council: “De unieke constructie van de vrijdragende overkapping roept niet alleen een open en uitnodigend beeld op, maar geeft het station bovendien een onmiskenbaar eigen karakter.”
De blikvanger van het Startstation E-lijn is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe kolomvrije station met de hal van Den Haag Centraal. De E-lijn, onderdeel van het grotere project RandstadRail, stopt dichtbij de NS-stationshal, de overkapping van de halte loopt door, zodat reizigers snel en droog van het Startstation E-lijn naar Den Haag Centraal kunnen.
De transparante overkapping geeft de halte een ruime maat en zorgt voor herkenbaarheid en comfort voor wachtende reizigers. Met de sculpturale vorm van de overkapping en luifel is een opvallend station gecreëerd dat rekening houdt met de menselijke schaal. Tegelijkertijd houdt het station overtuigend stand tussen de omringende megacomplexen.
De komende jaren wordt een sterke groei verwacht van het aantal passagiers op Den Haag Centraal. Om in de toekomst meer ruimte te kunnen creëren voor het treinverkeer is voor de E-lijn een nieuw startstation gebouwd. Met het Startstation E-lijn heeft Den Haag een ruimtelijk en herkenbaar lightrailstation gekregen, waar reizigers makkelijk en snel tussen Den Haag en Rotterdam kunnen reizen.
De bouw van het Startstation E-lijn is door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. Aannemer BAM Infra NL was verantwoordelijk voor de bouw.