Het aantal klassieke auto's is de laatste jaren gestegen. Begin dit jaar telde Nederland ongeveer 140.000 personenauto's van veertig jaar of ouder. Vier jaar geleden waren er nog zo'n 115.000 oldtimers, zo blijkt uit cijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in Den Haag.
Autobezitters met een wagen die de leeftijdsgrens van veertig jaar is gepasseerd, hoeven geen wegenbelasting te betalen. Voor 2014 lag die grens op 25 jaar. Benzineauto's die toen ouder waren dan 25 jaar kunnen gebruikmaken van een overgangsregeling. Daardoor betalen de eigenaren van 81.000 auto's een kwart van de belasting.
Lang niet alle oldtimers mogen nog de weg op. Een kwart van alle klassieke auto's is geschorst omdat ze voor langere tijd niet zijn gebruikt. Ruim 260 klassieke wagens zijn ouder dan 100 jaar. De oudste daarvan is een Benz Velo uit 1894. Het bezit van klassieke auto's is relatief gezien bijna drie keer zo hoog in plattelandsgemeenten als in de grote steden. Terschelling en Laren scoren het hoogst met gemiddeld 31 en 28 oldtimers per duizend inwoners. In Den Haag rijden slechts 6 oldtimers per duizend inwoners, in buurgemeente Wassenaar 20 oldtimers per duizend inwoners.
Met 18.700 stuks was Volkswagen begin 2018 het meest voorkomende oldtimermerk in Nederland. Ruim 13 procent van alle oldtimers is een Volkswagen. Mercedes en Citroën volgen met respectievelijk 11.600 en 9400 oldtimers. De gemiddelde leeftijd van een oldtimer is 50 jaar. De oudste geregistreerde klassieker is van 1894, een Benz Velo. In totaal zijn er zo’n 265 auto’s van 100 jaar of ouder.
(foto: ANP)