Na urenlange vertraging is gisteravond in Utrecht de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gelegd. De spectaculaire operatie begon vrijdag en trok het hele weekeinde veel bekijks. Dat de brug op zijn plek ligt, zou moeten betekenen dat het treinverkeer tussen Den Haag en Utrecht ook weer normaal rijdt en dat er voor het deel tussen Woerden en Utrecht geen gebruik meer hoeft te worden gemaakt van snelbussen.

De brug had zondagochtend al op zijn plek moeten liggen, maar er was een tegenvaller. De waterstand was te laag waardoor de brug niet goed op een ponton kon steunen. Rijkswaterstaat zette de sluizen bij Wijk bij Duurstede open zodat er meer water het kanaal instroomde.

Het ponton moest precies op negen meter hoogte liggen. Alleen zo kon de nieuwe brug kaarsrecht tussen de twee bestaande bruggen worden ‘geparkeerd’; een enorm precisiewerk. Aan het einde van de middag kwam de ruim 3000 ton wegende nieuwe stalen spoorbrug in beweging. Vanaf daar werd hij van het ponton op de kant gezet.

De uitloop van de werkzaamheden had gevolgen voor het scheepvaartverkeer. Dat lag de hele dag stil. Ook reden er in het weekeinde dus geen treinen tussen Utrecht en Woerden, maar snelbussen. De spectaculaire operatie trok veel bekijks. Op het dak van de bioscoop bij Utrecht stonden honderden mensen te kijken. Op de oevers was het eveneens druk. Verschillende webcams trokken duizenden kijkers.

Door de vertraging kon het werk niet in het weekeinde worden afgerond. Waarschijnlijk wordt het werk nu in de nacht van maandag op dinsdag voltooid, maar dit levert geen hinder op voor de treinenloop of het scheepvaartverkeer, aldus ProRail. Naar verwachting rijdt volgend jaar april de eerste trein over de brug.

Print Friendly, PDF & Email