Veel extra’s Haagse leraren; geen voorrang op woningmarkt

27 June 2018, 18:05 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Den Haag is niet van plan om leerkrachten een voorrangspositie te geven op de oververhitte woningmarkt in de stad. Met de inhaalslag die het nieuwe stadsbestuur wil maken door in het middensegment versneld huur- en koopwoningen te laten bouwen, wordt ingezet op woningen “voor mensen die een onmisbare bijdrage leveren aan Den Haag, zoals politieagenten, leraren en hulpverleners. We kiezen er vooralsnog voor deze mensen gelijk te behandelen en hierin geen voorrangspositie te verlenen aan leraren boven politieagenten en hulpverleners.”

Dat zegt wethouder Saskia Bruines van onderwijs naar aanleiding van het plan van de gemeente Amsterdam om 100 nieuw op te leveren woningen dit jaar toe te wijzen aan jonge, startende leraren die lesgeven op een basisschool of middelbare school in de stad. Het is een proef die moet uitwijzen of het met voorrang toewijzen van woningen leidt tot het aantrekken of behouden van leraren. Amsterdam kampt met een groeiend lerarentekort, waarbij het voor jonge leraren in de hoofdstad extra moeilijk is om aan betaalbare woonruimte te komen. Daarom kiezen ze vaker voor een baan elders. Aan de proef werken vijf Amsterdamse woningcorporaties mee. De leraren, die tussen 18 en 27 jaar oud moeten zijn en niet meer mogen verdienen dan ruim 36.000 euro bruto, krijgen een woning in nieuwe wooncomplexen voor jongeren en statushouders. Ze mogen daar vijf jaar blijven wonen. Daarna hebben ze genoeg inschrijfduur of voldoende salarisstijging om door te stromen.

Hoogste prioriteit

Wethouder Bruines van Den Haag, dat eveneens met een lerarentekort te maken heeft, zegt de proef in Amsterdam met belangstelling te volgen. “Tot op heden is niet gebleken dat het lerarentekort in Den Haag is gerelateerd aan een huisvestingsprobleem, maar we staan we open voor nieuwe initiatieven en kijken goed naar maatregelen elders in het land.” Zij haast zich daaraan toe te voegen dat het tegengaan van het lerarentekort in Den Haag de hoogste prioriteit heeft. Bruines verwijst naar het recent gepresenteerde “aanvalsplan lerarentekort”, waarin een aantal maatregelen is opgenomen, zoals het beschikbaar stellen van extra parkeervergunningen aan leraren, maar ook zaken als:


  • Het verhogen van het aantal zij-instromers. In maart zijn in het kader hiervan bijeenkomsten georganiseerd waar ruim 200 geïnteresseerden naartoe kwamen. Een groot deel van deze geïnteresseerden is nu in gesprek met het onderwijs met als doel - en de verwachting - dat zij voor de klas komen;

  • Interesse wekken via een wervingscampagne bij leerlingen in het voortgezet onderwijs, om te kiezen voor een lerarenopleiding. Het imago van het onderwijs als werkgever kan namelijk sterk verbeterd worden;

  • Goede begeleiding van startende leraren. Bekend is dat een groot deel van de starters binnen een paar jaar het onderwijs verlaat, wat voorkomen kan worden als zij meer begeleiding krijgen en meer tijd om ‘in het vak te groeien’;

  • Professionalisering van leraren, met name gericht op Urban Teaching. Lesgeven op een school in de grote stad vraagt namelijk extra kennis en kunde van leraren, en zij geven aan dat - bij het ontbreken daarvan - zij eerder geneigd zijn het onderwijs te verlaten.


Saskia Bruines tot slot: “Wij zetten in Den Haag vooral in op structurele oplossingen, waarvan we weten dat ze effect zullen opleveren.”

(onderwijswethouder Saskia Bruines; foto: gemeente Den Haag)