‘Waardevermeerdering door Vastgoed Styling’

19 January 2019, 12:32 uur
Bouw & Wonen
mainImage
Digitaal Dagblad
‘Waardevermeerdering door Vastgoed Styling’

Rob Schaart heeft zich als Vastgoed-adviseur in Den Haag gevestigd. Na een eerste korte ontmoeting met wethouder Richard de Mos, die hem als nieuwe ondernemer van harte welkom heette, is hij de stad én woningmarkt in sneltreinvaart gaan verkennen.

''Ik ben in diverse opzichten direct al van Den Haag gaan houden’’, zegt de uit Den Bosch afkomstige ondernemer. ''Ik wandel vanuit mijn woning annex kantoor zo naar ‘Het Plein’ toe en geniet van alle faciliteiten die de stad biedt. Tevens ervaar ik dat ondernemend Den Haag diverse netwerken heeft. Ook dat is bijzonder interessant om deel van uit te maken’’.

Rob Schaart heeft veel expertise en ervaring op het gebied van de woningmarkt in zijn algemeen. Zo heeft hij in 2006 ‘Wonen Makelaars’ opgericht. De aanleiding was dat hij het gevoel had dat veel makelaars onvoldoende klantgericht opereerden en zich niet genoeg verdiepten in de wensen en eisen van een huiseigenaar. Tevens vond Rob Schaart dat ze onvoldoende ondernemer waren en in commercieel en communicatief opzicht tekort schoten. Juist door zijn ervaring als commercieel directeur bij diverse bedrijven, bleek de Brabander in staat om op een positieve wijze de wind er door heen te laten waaien. Met zijn toenmalige businesspartner heeft Rob Schaart in 2005 het concept ‘Vastgoed-styling’ in Nederland geïntroduceerd, dat sinds 1974 in Amerika bekend is onder de naam ‘Home-staging’. Het heeeft als doel om te koop staande huizen zodanig te restylen dat deze zo snel mogelijk kunnen worden verkocht tegen de best mogelijke prijs. Vastgoedstyling is als marketingconcept voor de vastgoedmarkt in 1972 door Barb Schwarz in Noord-Amerika geïntroduceerd.

Concept
''Ik heb toen besloten om dit binnen de makelaardij in Nederland toe te passen’’, aldus Rob Schaart. ''In de crisisjaren hebben we toen honderden woningen middels dit concept aangepakt. Dan heb je het over neutraliseren en depersonaliseren tegen minimale middelen om de woning voor een zo breed mogelijk publiek te presenteren. Daarbij dient de prijs uiteraard te kloppen. Hierdoor werden er in de crisistijd na het toepassen van onze aanpak toch veel woningen ineens snel verkocht’’.

Onderscheidend
Ook anno 2019 is de ‘Vastgoed Styling’ aanpak het onderscheidend vermogen van Rob Schaart. ,,Dit is dan ook vaak de reden dat huiseigenaren graag zaken met ons doen’’, zegt hij. ,,Naast een opleidingstraject in Engeland hebben we er sinds 2005 veel ervaring in opgedaan. We beheersen dit concept tot in alle details; alleen de juiste aanpak werkt. Of deze dienstverlening binnen de courtage bij de verkoop van een woning zit? Als we de opdracht tot verkoop krijgen, dan valt deze dienstverlening, waarvoor we normaal gesproken 300 euro voor rekenen, onder het servicetraject. Deze aanbieding geldt tot 1 juni van dit jaar’’.

Praktijk
In de praktijk betekent dit dat Rob Schaart met de huiseigenaar door de woning heen loopt en benoemt per ruimte dan de aandachts- en verbeterpunten om de verkoop te laten slagen. ''Tevens maak ik een inschatting van de eventuele kosten’’, zegt Rob Schaart. ''Vaak moet er het één en ander gebeuren. We hebben het overigens over een ‘Vastgoed-Styling’ en niet over ‘Styling’ van de woning. Deze twee staan volledig haaks op elkaar. Styling richt zich op de persoonlijke smaak van een huiseigenaar. Het komt vaak voor dat een woning, door middel van ‘Vastgoed Styling’, voor de verkoop geneutraliseerd en gedepersonaliseerd dient te worden en zodoende tevens de waarde van de woning kan vermeerderen. Zo zal bijvoorbeeld die grote trouwfoto, die de aandacht bij een koper trekt, van de muur af moeten’’.

Interesse?
Degenen die interesse hebben in een (vrijblijvende)kennismaking met de werkwijze en visie van Rob Schaart kunnen contact opnemen via 06- 423 999 88 of [email protected]`

Door Bart Bakker