Binnenstad, Van Hoytemastraat, Theresiastraat, Frederik Hendriklaan; vrijwel alle Haagse winkelgebieden beleven momenteel een topdrukte voor kerst. Met name vandaag kon je in Den Haag over de hoofden lopen, maar komend weekend, het laatste voor kerst, wordt het zeer waarschijnlijk nog veel drukker. 

Detailhandel Nederland verwacht dan ook circa 900 miljoen extra kerstomzet, dat is een groei van 7% ten opzichte van 2016. Er zijn dit jaar veel koopdagen waardoor de consument massaal in de winkelstraat te vinden is om luxe cadeaus aan te schaffen voor onder de boom. Naar verwachting geeft de consument gemiddeld € 130,- uit per huishouden.

De signalen die Detailhandel Nederland van haar leden opvangt, beloven een spectaculaire eindsprint. Kerst valt dit jaar op een maandag en dinsdag. “De piek verwachten wij op vrijdag, zaterdag en zondag. Met de huidige feestmaand beleeft de detailhandel mooie tijden. We zitten weer op het niveau van voor de crisis, misschien zelfs wel hoger. Het consumentenvertrouwen blijft toenemen, net als de werkgelegenheid. Het geld rolt de winkelstraten in en niets lijkt te gek. Navraag bij de leden leert ons dat wij de voorspelling aandurven dat er dit jaar circa 900 miljoen euro extra uitgegeven wordt aan lekker eten en mooie cadeaus. Prachtige cadeauverpakkingen maken het geheel compleet,” aldus Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland.

Print Friendly, PDF & Email