Dagblad070 | 1e blockchaincontainer aangekomen in haven

1e blockchaincontainer aangekomen in haven

mainImage

Begin juli kwam de eerste blockchaincontainer de haven van Rotterdam binnen gedobberd. Dat staat te lezen in een persbericht van Havenbedrijf Rotterdam. Het gaat om een zeecontainer die op basis van het blockchainplatform DELIVER van deur tot deur traceerbaar is, zonder dat er papierwerk hoeft te worden ingevuld. Het is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen ABN AMRO, Samsung SDS en de haven van Rotterdam. Met een overslag van meer dan 470 miljoen ton goederen per jaar, spreekt men alsnog van een mijlpaal in de geschiedenis van de Rotterdamse haven.

Volledig papierloos
DELIVER is een pionier op vlak van ketenbeheer op basis van de blockchain. Door gebruik te maken van de blockchain zorgt men voor een snellere, eenvoudigere en flexibelere mondiale handelsmethode. In de praktijk was de verscheepte container volledig traceerbaar en dit van deur tot deur. Bovendien gebeurde het integraal traject, gaande van de verwerking van de vrachtpapieren tot de financiering, volledig papierloos en dit binnen één veilige vertrouwde omgeving. Het ging uiteraard om een testproject dat echter aantoont dat de automatisering van het DELIVER-concept ook in de praktijk werkt.

Blockchaintechnologie als basis voor mondiale handel
DELIVER maakt gebruik van de blockchaintechnologie om de volledige toeleverketen zichtbaar te maken. De achterliggende blockchain wordt decentraal vormgegeven en maakt gebruik van het zogenoemde ‘proof of concept’-principe. Hierdoor zijn de verkregen gegevens 100% veilig en betrouwbaar. De blockchaintechnologie is al veelvuldig praktisch bewezen en maakt ook cryptomunten zoals Ethereum of robots zoals Bitcoin Revolution betrouwbaar. Net omdat DELIVER zich op de blockchain baseert, laat het zich zo eenvoudig met gelijkaardige derde platformen koppelen. Vooral de koppeling met Ethereum en diens smart contracts oogt interessant.

Met deze test werd het ‘proof of concept’-principe in de praktijk uitgetest. Volgens Robert van der Waal, Deputy President van Samsung SDS EU/CIS, was de test een succes: “Als ontvangende partij profiteerden wij van de rechtstreekse informatie en vroegtijdige beschikbaarheid van gedigitaliseerde vrachtbrieven.” Ook Edwin van Bommel, chief innovation officer bij ABN AMRO, reageerde positief: “Alle partijen die betrokken zijn bij handelsstromen, zullen profiteren van effectieve controle, grotere efficiëntie, transparantie en traceerbaarheid.’’

Globaal en onafhankelijk platform
De verschillende partijen hebben nu hun handtekeningen geplaatst onder een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Hierdoor wordt de volgende fase van het project opgestart. Tijdens deze nieuwe fase wil men verschillende proefprojecten uitrollen waarin men gelijkaardige tests uitvoert ten aanzien van uiteenlopende verladers, sectoren en handelsroutes.

Uiteindelijk wil men een globaal, neutraal en betrouwbaar platform opzetten voor de vrachtscheepvaart. Dit platform zal inzetten op een verbeterde transparantie en een toegenomen efficiëntie. Voorzichtige ramingen wijzen op een besparing die kan oplopen tot enkele miljoenen euro’s.