Het Haags Gemeentemuseum is in de prijzen gevallen bij The Webby Awards. Het museum heeft met Mondriaan.nl de publieksprijs gewonnen in de internationale verkiezing. De prijswinnende website gaat over het leven en het werk van Piet Mondriaan en was gemaakt voor het themajaar 'Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl'. Het Gemeentemuseum versloeg onder meer het Museum of Modern Art (MoMa) in New York in de categorie Art.

"Het winnen van deze prijs toont aan dat Mondriaan niet alleen in Den Haag en Nederland maar ook wereldwijd in de harten is gesloten," reageert directeur Benno Tempel van het Gemeentemuseum.

Het filmpje 'Netherlands Second' uit het programma Zondag met Lubach viel buiten de prijzen. De satirische introductie van Nederland voor de Amerikaanse president Donald Trump maakte kans op de prestigieuze prijs in de categorie Online film & video - Viral. De Used Car Commercial // 1996 Honda Accord werd door de jury als winnaar gekozen, terwijl de publieksprijs naar het filmpje Mean Tweets #11 ging van het Amerikaanse tv-programma Jimmy Kimmel Live.

De app Snapguide van het Rijksmuseum kreeg een speciale vermelding in de categorie Advertising & Media - Best Influencer Endorsements. Snapguide is een onderwijstool voor smartphones van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Zij krijgen een virtuele rondleiding door het museum van populaire YouTubers en artiesten. Zo vertelt YouTube-ster Mertabi over macht en rijkdom in de Gouden Eeuw en gaat Ronnie Flex op zoek naar de geschiedenis van zijn voorouders.

De prijsuitreiking vindt plaats op 14 mei in New York.

(bron: ANP)