Om dit voor elkaar te krijgen, gaan de partijen de komende tijd maatregelen uitwerken. Daartoe behoren een subsidie om schone voertuigen aan te schaffen en het slim organiseren van de bevoorrading. Het doel wordt vastgelegd in het ‘Convenant Stedelijke Distributie, dat op 8 maart door onder anderen wethouder Tom de Bruijn (D66; verkeer, milieu) wordt ondertekend.

2DOK in Den Haag is als een van de deelnemers aan The Hague Innovators Challenge 2018 een van de mogelijke partners van de gemeente bij het opnieuw opzetten van stedelijke distributie. De onderneming van Frans-Luuk Bouwers en Rinse van der Woude initieert en faciliteert de coöperatieve samenwerking in duurzame stedelijke logistiek en deed al eerder ervaring op met Stadslogistiek Delft. In hun visie zouden goederen naar één centrum aan de rand van Den Haag moeten worden gebracht, bijvoorbeeld de Binckhorst, en daar vandaan met kleinere, geruisloze en vooral schone elektrische bestelwagens volgens een uitgekiend logistiek systeem over de stad moeten worden gedistribueerd. Een van de bedrijven die in deze nieuw aanpak van distributie voorop loopt, is supermarktketen Picnic, dat zijn aandeel in de Randstad stilaan uitbreidt.

“Door gezamenlijk gebruik te maken van vastgoed en ICT en door innovatie te omarmen, kunnen wij voor de stad Den Haag 40% van het aantal gereden logistieke vervoerskilometers reduceren. Daarnaast nemen we 100% uitstoot weg en creëren we werkgelegenheid voor mensen met een laag opleidingsniveau,” aldus Frans-Luuk Bouwers.

In onderstaande video meer over de aanpak van 2DOK.

(Frans-Luuk Bouwers ten tijde van Stadslogistiek Delft; foto: Stadslogistiek Delft)