Het aantal retouren groeit nog altijd. Niet alleen in Nederland, ook in andere Europese landen werden afgelopen jaar meer online bestelde artikelen teruggestuurd. Uit onderzoek van DPD* blijkt dat het Europees gemiddelde retourpercentage inmiddels op 10% ligt. In Nederland ligt dit percentage zelfs al op 13% en is daarmee retouren-kampioen. Duitsland, Ierland, Polen en Zwitserland volgen met 12%.
Nog altijd sturen online kopers vooral fashion terug: 44% van de Nederlandse retouren valt binnen deze categorie. Opvallend genoeg een daling van 7% ten opzichte van vorig jaar! Daartegenover staat een stijging van teruggestuurde elektronische goederen: met een toename van 5% goed voor 9% van alle Nederlandse retourproducten.
Nederlanders ervaren meer gemak bij het retour sturen van producten dan de gemiddelde Europeaan: één van de verklaringen waarom Nederland de lijst aanvoert. In Nederland geeft 62% van de respondenten aan dat zij het terugsturen van items makkelijk vindt. Op Europees niveau ligt dat percentage op 52%.
Een andere mogelijke reden is het goed ingerichte retourproces in Nederland: Nederlanders krijgen bovengemiddeld vaak de kans spullen gratis terug te sturen met meegeleverde retourlabels.
Door: ANP