Ondernemen op z'n Chinees (3)

5 December 2018, 10:25 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Van 1 t/m 8 december is de gemeente Den Haag onder leiding van wethouder Richard de Mos (Economie) op handelsmissie naar China.

Ondernemen is een vak apart. Vooral in China. Wij zijn de westerse meer directe manier van zakendoen gewend. Voor Chinezen draait alles om vertrouwen in langdurige zakenrelaties. Vertrouwen heb je niet in één keer gewonnen. Het komt te voet en gaat te paard, zoals men pleegt te zeggen. En vergis je niet: de overheid speelt een cruciale rol.


Er zijn nogal wat regels waar je je aan moet houden als je succesvol wil zijn in China: neem een visitekaartje altijd met twee handen aan en bestudeer 'm uitvoerig, zeg geen nee tegen eten dat ze op je bordje leggen hoe gek het er ook uitziet (eendentong, iemand?) en let erop dat je tijdens een bijeenkomst altijd eerst de hoogste baas de hand schudt. Hier zijn ze bloedserieus in, want ze willen gezichtsverlies voorkomen.


Eerlijk is eerlijk: ik vind het soms wel lastig. Etiquette is niet echt mijn ding, zeg maar. Maar het is hier wel ontzettend belangrijk. Ik krijg gelukkig veel goede tips van de China-kenners van The Hague Business Agency (THBA). Net als de meereizende ondernemers, die merken dat zakendoen aan de ene kant behoorlijk traditioneel is, maar tegelijkertijd vrij modern.


Ik sprak in de bus naar Shanghai met Jeroen van Ditmarsch, de mede-oprichter en eigenaar van Kompaan Bier, de speciaalbierbrouwerij op de Binckhorst. Jeroen is zo trots als een pauw op zijn bier, dat gemaakt wordt van water uit de duinen en dat in 2017 tot beste bier van Nederland werd uitgeroepen bij de Dutch Beer Challenge. Hij verscheept al doosjes naar Vietnam, maar onderzoekt nu samen met ons de kansen in China. Woensdag heeft hij zelfs drie gesprekken met lokale partners staan.


Jeroen zei tegen me dat een visitekaartje, hoe belangrijk het ook is in dit land, toch een drempel vormt in het contact. Daarom gebruikt hij het onder Chinezen immens populaire WeChat. En dat gaat als een trein. Het Chineestalige zakelijke artikel over zijn bier is op WeChat inmiddels meer dan 1.100 keer bekeken, en iedereen die hij spreekt voegt hij toe middels een QR-code. Tot vlak voor de reis kende hij de app niet, maar met een beetje hulp van THBA kent hij nu de weg in de wondere wereld van WeChat.


Ik ben dol op ondernemersverhalen zoals die van Jeroen. Ook de andere meereizende ondernemers hebben veel te vertellen. Atom Zhou van 88Mobile en vastgoedbedrijf ABC Holland BV vertelt tijdens de reis over zijn visie voor zijn telecombedrijf en de toekomst van mobiel internet. Ook legt hij uit hoe hij zijn krant, de China Times, samen met zijn team in de markt zet zonder zelf de taal te kunnen lezen. Dat is heel knap! Hij heeft inmiddels afgesproken met de vicevoorzitter van CityPlus in Shenzhen dat ze elkaar weten te vinden voor zaken.


Marieke Bonekamp, directeur van Rabobank Den Haag, kent de ondernemerswereld als geen ander. Als het Haagse mkb internationaliseert, kan een bank als die van haar helpen omdat de Rabobank ook een kantoor heeft in Hong Kong en Shanghai en veel verstand heeft van de Chinese markt en de verschillende sectoren. En directeur Bernhard Sixt van EMI, dat nu nog in Edinburgh zit, kan uren praten over zijn werk op het vlak van onderzoek naar kanker en de ontwikkeling van het visueel maken van de ziekte. Ook is hij eigenaar van Ipotuba, een bedrijf dat onder andere stamcellen en medicijnen naar ziekenhuizen vervoert bij min 80 graden.


De ondernemersverhalen zijn even divers als inspirerend, maar allen zijn op zoek naar geschikte zakenpartners in China. Ik heb er alle vertrouwen in dat we met deze handelsmissie een flinke stap in de goede richting zetten voor het Haags mkb. Want daar doen we het voor. Ook al gaat het allemaal net even wat anders in China.