One Young World Summit, dure snoepreisjes?

19 February 2019, 21:41 uur
Algemeen
mainImage
Gemeente Den Haag

De gemeenteraad debatteert donderdag over – wat de SP noemt – ‘’de snoepreisjes van multinationals.’’

De Haagse Socialisten vinden het kwalijk dat de gemeente 1 miljoen euro subsidie gaf voor het jongerencongres One Young World en spreekt het vermoeden uit dat Den Haag ‘’in de maling is genomen.’’

“Het One Young World Summit is opgezet door Havas, één van de grootste marketingbureaus ter wereld. Het doel van het congres, is kortom hoe je als belastingontwijkende multinational toch kan laten zien hoeveel je wel niet voor een betere wereld over hebt. Die 60 miljoen marketingwaarde waar het college het in haar brief over heeft, is dan ook niet voor Den Haag, die is voor de multinationals”, aldus fractievertegenwoordiger Hoefsloot van de SP.

‘’Het enige concrete resultaat van de subsidie zijn de 8000 hotelovernachtingen van de deelnemers, dat is 125 euro per hotelovernachting. Als het college zo graag subsidie wil geven aan de hotelbranche, had het nog beter 8000 weekendjes op vakantie in eigen stad kunnen verloten onder onze inwoners.”

Het jongerencongres werd in 2015 aan Den Haag toegekend en verwelkomde tussen 17 en 20 oktober 2018 2000 deelnemers uit 196 landen. De lijst met organisaties die meer dan 20 deelnemers stuurden, onder meer: Unilever, KPMG, Shell, Deloitte, BP, Google, Pepsico, Coca Cola, Ab Imbev, BMW, Citi Bank en BNP Paribas.